Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Åldersblandning i skolan : elevers erfarenheter

    Författare :Monika Vinterek; Daniel Kallos; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; school; pupils; education; phenomenology; hermeneutic; life-world; interview; mixed-age; multi-age; ungraded; nongraded; combination class; vertical grouping; relationship; fenomenologi; intervju; livsvärld; skola; utbildning; skolhistoria; elever; årskursblandad; årskurslös; åldersintegrerad; klass; undervisning; B-form; relationer; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Mixing ages in school classes became more and more common during the last dec-ades of the 20th century. From being a way to organise classes out of necessity they have now come to be something which is implemented on the basis of pedagogical arguments. LÄS MER

  2. 2. Från formell till levd delaktighet : Den sociala meningen med barns delaktighet när föräldrar tvistar

    Författare :Angelica Wågby Gräfe; Magnus Englander; Maria Eriksson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children s participation; family law; social work; childhood studies; phenomenology; lived participation; Barns delaktighet; familjerätt; socialt arbete; barndomsstudier; fenomenologi; levd delaktighet;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation was to disclose and critically investigate the social meaning of the children's participation in family law proceedings. The research project was specifically delimited to the world of policy, to the world of professional social work, and first and foremost to the world of the child. LÄS MER

  3. 3. Sångsituationer : en fenomenologisk studie av sång i musikämnet under grundskolans senare år

    Författare :Linn Hentschel; Anna Lindqvist; Cecilia Ferm Almqvist; Sidsel Karlsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Singing; gender; music education; phenomenology; Sång; kön; genus; musikpedagogik; fenomenologi; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : This thesis explores how the phenomena of ”singing situations” are made visible through pupils and music teachers' experiences of music education in a Swedish school, through an existential philosofical gender perspective. A basic point of departure in the thesis is that singing development is possible to evolve for all humans, similar to the latest curriculum for the music subject in elementary school in Sweden. LÄS MER

  4. 4. I väntan på integration : en etnografisk studie om en institutionellt återskapad vardagsverklighet

    Författare :Dawan Raoof; Marcus Herz; David Wästerfors; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ensamkommande barn och unga; integration; HVB-hem; fenomenologi; livsvärld; ”institutionell absurditet ; gemenskap; socialisation; kritiskt socialt arbete;

    Sammanfattning : Även om man inte känner till pjäsen eller till dess författare vet man antagligen att väntan på Godot anspelar på ett hopplöst tillstånd som hålls flytande genom illusionen av något hoppfullt. Studien handlar om en institutionellt återskapad vardagsverklighet på ett HVB-hem för ensamkommande barn och unga. LÄS MER

  5. 5. Det sitter i väggarna : en studie av trä- och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden

    Författare :Erik Sigurdson; Eva Skåreus; Per-Olof Erixon; Mikael Alexandersson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; masculinity; gender; embodiment; Sloyd; crafts; materiality; phenomenology; the corporeal turn; slöjd; maskulinitet; genus; kön; fenomenologi; materialitet; utbildning; skola; förkroppsligande; den levda kroppen; trä- och metall; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : This study focuses on the material aspects of the wood and metal workshop, which is one out of two learning settings in the Sloyd subject. Sloyd is a compulsory school subject in Sweden, which includes textile, wood and metal work. Historically, wood and metal Sloyd has been dominated by male pupils and teachers. LÄS MER