Sökning: "konkret material"

Visar resultat 6 - 10 av 17 avhandlingar innehållade orden konkret material.

  1. 6. Programmeringens intentionala objekt : Nio elevers uppfattningar av programmering

    Författare :Mikael Segolsson; Anders Arnqvist; Tomas Kroksmark; Torgny Ottosson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Programmering; lärande; Livsvärldsfenomenologi; fenomenografi; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; Applied Pedagogy; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : I dagens postmoderna samhälle är väsentliga delar i vårt arbete relaterade till datorer i någon form. Robotiseringen inom industrin utgör ett exempel på hur det mänskliga arbetet förskjutits från det konkret fysiska till att bestå av programmering och övervakning av produktionsprocesser. LÄS MER

  2. 7. OM FRISKVÅRDSPEDAGOGIK I ARBETSLIVET. : EN O/RÄTTVIS BETRAKTELSE

    Författare :Ulf Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Friskvård; hälsopedagogik; folkhälsovetenskap; Foucault; hälsoprofilsbedömning; livsstil; arbetsmiljö; maktutövning; diskurs.; Public health science; Folkhälsovetenskap; Education; Pedagogik; Health and medical services in society; Hälso- och sjukvård i samhället; Other veterinary medicine; Övrig veterinärmedicin;

    Sammanfattning : I fokus för detta arbete står friskvård inom arbetslivet som pedagogisk praktik med hälsoprofilsbedömning, en metod för undersökning och påverkan av människors hälsostatus och hälsovanor, som konkret exempel. En bakgrund till detta är framväxten av insatser för folkhälsa och den ökade betoning av friskvård inom arbetslivet som skett inom såväl privat som offentlig sektor. LÄS MER

  3. 8. Dead Landscapes – and how to make them live

    Författare :Katherine Burlingame; Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; landscape; heritage; heritagescapes; phenomenology; tourism; human geography; landscape geography; storytelling; enchantment; affect; emotion; Vikings; heritage management; presence;

    Sammanfattning : Certain deadening forces including disneyfication, museumization, and the standardization of heritagescapes have led to the loss of embodied, lived experiences. In an effort to (re)enchant how these landscapes are developed, managed, and encountered, a new landscape model is introduced that combines the more practical components of heritage management (locale and story) with strategies that explore the emotional and affective dimensions of phenomenological landscape experience (presence). LÄS MER

  4. 9. Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår

    Författare :Annette Ewald; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Humanities; upper elementary school; the teaching of literature; traditions of literature instruction; reading cultures; school ethnography; didactic subject research; Humaniora; General and comparative literature; Allmän och jämförande litteraturvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; school ethnography;

    Sammanfattning : This dissertation explores the teaching of literature in Swedish compulsory school. The aim of the study is to elucidate different approaches to literature instruction in upper elementary school (grades 4-6, pupils aged 10-13). LÄS MER

  5. 10. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning

    Författare :Filippa Millenberg; Per Andersson; Erik Nylander; Eva Alerby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifeworld phenomenology; Ethnography; Folk high school; Teacher; Encounter; Livsvärldsfenomenologi; Etnografi; Folkhögskola; Lärare; Möten;

    Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER