Sökning: "didactic subject research"
Visar resultat 1 - 5 av 55 avhandlingar innehållade orden didactic subject research.
1. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne
Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER
2. Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Sammanfattning : This dissertation explores the teaching of literature in Swedish compulsory school. The aim of the study is to elucidate different approaches to literature instruction in upper elementary school (grades 4-6, pupils aged 10-13). LÄS MER
3. ”Det kunde lika gärna ha hänt idag” : Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna
Sammanfattning : The aim of this thesis, The Historical Novel and Historical Consciousness in ten- to twelve-year-olds - Maj Bylocks Drakskeppstrilogi in Theory and Practice, is to illustrate the possibilities for pupils of the ages between ten to twelve to develop their historical consciousness by participating in classroom work making use of fiction as a central source of knowledge. In the first part of the thesis the three novels in the trilogy about the Viking age by the Swedish author Maj Bylock, Drakskeppet (1997), Det gyllne svärdet (1998) and Borgen i fjärran (1998), are analyzed. LÄS MER
4. Variationsteorin i praktiken : Vad en lärandeteori kan bidra med till lärares undervisning
Sammanfattning : This thesis consists of two studies, described in two papers, and a re-analysis of data from these studies. The aim is to broaden the knowledge about what contributions a learning theory, variation theory (Marton, 2015), can give to teachers’ teaching practice. The studies have an action research approach (Elliot, 1991). LÄS MER
5. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor
Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER