Sökning: "Folkhögskola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade ordet Folkhögskola.

  1. 1. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning

    Författare :Filippa Millenberg; Per Andersson; Erik Nylander; Eva Alerby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifeworld phenomenology; Ethnography; Folk high school; Teacher; Encounter; Livsvärldsfenomenologi; Etnografi; Folkhögskola; Lärare; Möten;

    Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER

  2. 2. "Jag kommer aldrig att tillhöra det här samhället-" : om invandrare, integration, folkhögskola

    Författare :Lisbeth Eriksson; Staffan Larsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Invandrare; folkhögskola; integration; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Sweden as a multicultural society is the point of departure and the general aim is to deepen the understanding of how ethnical diversity is handled in the Swedish folk high school.I use the universalistic and particularistic perspectives to interpret and analyse underlying values in peoples way of experiencing and handling their lives. LÄS MER

  3. 3. Mångkulturalism och svensk folkhögskola : Studie av en möjlig mötesarena

    Författare :Anders Andersson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; folk high school; multiculturalism; organization and institution; arena offormulation and realization; multicultural encounter; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze the Swedish folk high school as a possible arena for multicultural encounters. This is done at two levels. One is the so called institutional level, where an attempt is made to identify the underlying set of values of the folk high school in a multicultural perspective. LÄS MER

  4. 4. Ett särskilt perspektiv på högre studier? : Folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet

    Författare :Annelie Andersén; Christina Chaib; Ann-Marie Laginder; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; folk high school; widening participation; social representations; distinctive caracter; university; social identity; liberal adult education; popular adult education; free associations; folkhögskola; breddad rekrytering; sociala representationer; särart; universitet; social identitet; folkbildning; fria associationer; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik; Humanities and Social sciences;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet. Enligt teorin om sociala representationer är folkhögskoledeltagarnas sociala representationer om högskola och universitet något som skapas socialt och förändras beroende på deltagarnas erfarenheter av högskola och universitet. LÄS MER

  5. 5. Lärares reflektion och professionella utveckling : Med video som verktyg

    Författare :Eva-Marie Harlin; Per Andersson; Staffan Larsson; Jonas Almqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärare; folkhögskollärare; folkhögskola; reflektion; överraskning; professionell utveckling; pragmatism; Teacher; folk high school teacher; folk high school; reflection; surprise; professional development; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra till förståelsen av hur lärares professionella utveckling kan stödjas. Detta har gjorts genom att undersöka vilka konsekvenserna blir av att lärare ser sig själva på videoinspelningar från sin egen undervisning. Resultaten som presenteras bygger på en longitudinell undersökning. LÄS MER