Sökning: "bourdieu smak"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden bourdieu smak.

  1. 1. Digitala distinktioner : Klass och kontinuitet i unga mäns vardagliga mediepraktiker

    Författare :Martin Danielsson; Ingegerd Rydin; Ebba Sundin; André Jansson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social class; youth culture; young men; media practices; digital media; everyday life; audience; Bourdieu; habitus; cultural capital; taste; lifestyle; social klass; ungdomskultur; unga män; mediepraktiker; digitala medier; vardagsliv; publik; Bourdieu; habitus; kulturellt kapital; smak; livsstil;

    Sammanfattning : This dissertation explores how social class matters in young men’s everyday relationship to digital media. The aim is to contribute to the existing knowledge about how young people incorporate digital media in their everyday lives by focusing on the structural premises of this process. LÄS MER

  2. 2. Moulin Rouge på svenska : Varietéunderhållningens kulturhistoria i Stockholm 1875‐1920

    Författare :Björn Ivarsson Lilieblad; Peter Aronsson; Marie C. Nelson; Pelle Snickars; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Cultural history; visual culture; popular culture; turn of the century 1900; urbanity; hegemony; taste; Kulturhistoria; visuell kultur; populärkultur; sekelskiftet 1900; urbanitet; hegemoni; smak; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Syfte med den här avhandlingen är att empiriskt kartlägga framväxten och utvecklingen av varietéunderhållningen i Stockholm 1870-1920, för att kunna förstå både förhållandet till dess transnationella förebilder, ekonomiska dynamik, kulturella dragningskraft, samt förklara hur genren kom att uppfattas i den offentliga debatten. Med teorier hämtade från Antonio Gramsci och Pierre Bourdieu diskuteras varietéerna som ett uttryck för det sena 1800-talets samhällsförändringar och marknadskapitalistiska dynamik, som bl. LÄS MER

  3. 3. Makt och konstsmak : sociala och politiska motsättningar på den svenska konstmarknaden 1920-1960

    Författare :Martin Gustavsson; Donald Broady; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :art consumption; class; taste; modernity; art market; state; regulation; economic sociology; Stockholm; makt; klass; konstkonsumtion; smak; modernitet; konstmarknad; reglering; stat; ekonomisk sociologi; kultursociologi; Stockholm;

    Sammanfattning : This dissertation studies the relationships between actors on the Swedish art market during the period 1920-1960. The sociological theory of Pierre Bourdieu is used as an analytical framework.One part of the thesis studies different social groups on the market. Firstly, the relationships between different galleries and art dealers are investigated. LÄS MER

  4. 4. Högt och lågt : Smak och stil i ungdomskulturen

    Författare :Erling Bjurström; Kirsten Drotner; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Youth culture; style; taste; gender; youth research; culture; aesthetics; symbolic capital; social fields; habitus; school; identity; media; leisure; young people; distinction; dialogism; education; music; film; literature; social reproduction; cultural studies; high culture; popular culture; individualization; reflexivity; modernity; postmodern aesthetics; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap; medie- och kommunikationsvetenskap; Media and Communication Studies; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The thesis contributes to the understanding of modern youth cultures. The study consists of three parts. The first part explores the development of youth culture research. In the second part a theoretical perspective is developed on taste and style that can be applied to contemporary youth cultures. LÄS MER