Sökning: "Emmanuel Levinas"

Visar resultat 11 - 15 av 20 avhandlingar innehållade orden Emmanuel Levinas.

  1. 11. "Jag kunde åtminstone berätta hur jag dödade henne..." : Om transformerande, rehumaniserande och försonande möjligheter för en skyldig människa, med utgångspunkt i Martin Bubers diskussioner kring existentiell skuld

    Författare :Ulrica Fritzson; Tros- och livsåskådningsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; skuld försoning förövare; rehumanisering Martin Buber; religionsfilosofi Paul Ricoeur Emmanuel Lévinas; Pollsmoorfängelset Sydafrika; Pumla Gobodo-Madikizela; asymmetri; narrativitet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The present study is a philosophical reflection on Martin Buber´s concept, Existential Guilt. To be able to atone existential guilt you must, according to Buber, acknowledge, identify and confess your guilt, if possible, in front of the one you have harmed. LÄS MER

  2. 12. Facing Nature : Cultivating Experience in the Nature Connection Movement

    Författare :Henrik Ohlsson; David Thurfjell; Cecilie Rubow; Kocku von Stuckrad; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; face; facing; cultivation of experience; nature connection; nature connection movement; animism; compartmentalisation; de-compartmentalisation; hermeneutic phenomenology; Historical Studies; Historiska studier;

    Sammanfattning : Through field research in Sweden and Finland between 2017 and 2022, the thesis follows a burgeoning social movement in which connection with nature is seen as a means of both personal wellbeing and ecological sustainability at the societal level. The thesis describes and analyses ideas, practices, organisations, and literature in a contemporary cultural context in the borderland between health practice, environmental activism, and spirituality. LÄS MER

  3. 13. Vårdande och icke-vårdande tröst

    Författare :Åsa Roxberg; Katie Eriksson; Arne Rehnsfeldt; Finland Åbo Akademi University; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring science; caring theology; consolation; suffering; care; sacrifice; health; caring relationship; Vårdvetenskap; vårdteologi; tröst; lidande; vård; offer; hälsa; vårdgemenskap; tro; Caring sciences; Vårdvetenskap; Omvårdnad; Nursing;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att, ur ett vårdvetenskapligt, och ett i detta inkluderat vårdteologiskt per- spektiv, belysa innebörden av fenomenet tröst och hur tröst förhåller sig till lidande och vård. Det görs i två empiriska intervjustudier med vårdare och äldre vårdtagare samt en tredje delstudie som analyse- rar tröst såsom den framstår i Jobs bok i Gamla testamentet. LÄS MER

  4. 14. Barn och etik : möten och möjlighetsvillkor i två förskoleklassers vardag

    Författare :Bodil Halvars-Franzén; Gunilla Dahlberg; Eva Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :Children; ethics; the ethical encounter; fundamental values; pedagogical approach; listening; play; the encounter with nature; ESD; barn; etik; det etiska mötet; värdegrund; etnografi; förhållningssätt; lek; möte med naturen; lärande i hållbar utveckling; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The aim is to examine how children create and embody ethics by analyzing their encounters and how possibilities are conditioned by the framework surrounding them. The focus has been on the following problem areas: Conditions that enable children’s ethical encounters with regard to frameworks, rules and order Conditions that enable children’s ethical encounters related to the teachers’ approach Children’s encounters in play from an ethical perspective Children’s encounters with nature from an ethical perspective The theoretical standpoint is ”the ethics of an encounter” from Emmanuel Levinas’ idea of ethics of alterity. LÄS MER

  5. 15. Seeing Otherwise : Renegotiating Religion and Democracy as Questions for Education

    Författare :Lovisa Bergdahl; Sharon Todd; Robert A. Davis; Richard Smith; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; religion; religious pluralism; subjectivity; difference; cosmopolitanism; cosmopolitan education; deliberative democracy; deliberative education; radical democracy; love; antagonism; freedom; heteronomy; dialogue; conflict; seeing; small gestures; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Rooted in philosophy of education, the overall purpose of this dissertation is to renegotiate the relationship between education, religion, and democracy by placing the religious subject at the centre of this renegotiation. While education is the main focus, the study draws its energy from the fact that tensions around religious beliefs and practices seem to touch upon the very heart of liberal democracy. LÄS MER