Sökning: "ämne"
Visar resultat 1 - 5 av 338 avhandlingar innehållade ordet ämne.
1. Ett ämne i rörelse : Gymnastik för kvinnor och män i lärarutbildningen vid Gymnastiska Centralinstitutet/Gymnastik- och idrottshögskolan under åren 1944 till 1992
Sammanfattning : For almost 200 years the University College of Physical Education and Sports in Stockholm (former Royal Central Institute of Gymnastics; GCI later GIH; Stockholm College of Physical Education and Sports) has been educating PE teachers - and still does. In the very beginning and throughout the first 100 years, gymnastics was a major part of the studies at the insti-tute, and also in ordinary schools. LÄS MER
2. Ett ämne för alla? : Normer och praktik i grundskolans idrottsundervisning 1962-2002
Sammanfattning : This thesis focuses on the physical education in the Swedish compulsory school-system during the period of 1962-2002. The background for the study is an ongoing debate concerning the deteriorating physical health among the Swedish adolescents, a development commonly explained by the decreased amount of physical education provided by the compulsory school-system. LÄS MER
3. Samma nyheter eller likadana? Studier av mångfald i svenska TV-nyheter
Sammanfattning : Avhandlingen analyserar mångfalden i svenska tv-nyheter under perioden 1980-2000 med särskilt fokus på 1990-talet. Frågorna som besvaras är hur mångfalden i Rapport, Aktuellt och TV4:s Nyheterna ser ut, om och i så fall hur den har förändrats över tid samt hur olika faktorer påverkar mångfalden. LÄS MER
4. Självmord och Internet : Kommunikation om ett livsfarligt ämne
Sammanfattning : With suicide still a taboo subject in contemporary society, websites and discussion forums on the Internet have become an important and controversial source of information. Through the Internet, the distinction between personal, intimate communication and public communication has blurred, which also has consequences for how the question of suicide is addressed in society. LÄS MER
5. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne
Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER