Sökning: "ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 338 avhandlingar innehållade ordet ämne.

  1. 1. Ett ämne i rörelse : Gymnastik för kvinnor och män i lärarutbildningen vid Gymnastiska Centralinstitutet/Gymnastik- och idrottshögskolan under åren 1944 till 1992

    Författare :Jane Meckbach; Suzanne Lundvall; Lars-Magnus Engström; Per Nilsson; Sigmund Loland; Gymnastik- och idrottshögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ling gymnastics; Physical Education; teacher-training programme; Ling; gymnastics; gymnastics discourse; floor exercise; co-education; body movement culture; gender; institution; collective memory; legitimacy; semiotic; visual analysis; figuration; representation; aesthetics.; Education; Pedagogik; pedagogik;

    Sammanfattning : For almost 200 years the University College of Physical Education and Sports in Stockholm (former Royal Central Institute of Gymnastics; GCI later GIH; Stockholm College of Physical Education and Sports) has been educating PE teachers - and still does. In the very beginning and throughout the first 100 years, gymnastics was a major part of the studies at the insti-tute, and also in ordinary schools. LÄS MER

  2. 2. Ett ämne för alla? : Normer och praktik i grundskolans idrottsundervisning 1962-2002

    Författare :Björn Sandahl; Jan Lindroth; Nils /Edling; Göran Patriksson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; aims; activities; children; normative level; physical education; practical level; school; society; sport; sport facilities; sports; teacher; youth; History subjects; Historieämnen; Samhällsvetenskap Humaniora;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the physical education in the Swedish compulsory school-system during the period of 1962-2002. The background for the study is an ongoing debate concerning the deteriorating physical health among the Swedish adolescents, a development commonly explained by the decreased amount of physical education provided by the compulsory school-system. LÄS MER

  3. 3. Samma nyheter eller likadana? Studier av mångfald i svenska TV-nyheter

    Författare :Anna Maria Jönsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mångfald; tv-nyheter; Aktuellt; Rapport; Nyheterna; geografi; ämne; aktörer; nyhetshändelser; Nyhetsprogram i TV; Media and communication studies;

    Sammanfattning : Avhandlingen analyserar mångfalden i svenska tv-nyheter under perioden 1980-2000 med särskilt fokus på 1990-talet. Frågorna som besvaras är hur mångfalden i Rapport, Aktuellt och TV4:s Nyheterna ser ut, om och i så fall hur den har förändrats över tid samt hur olika faktorer påverkar mångfalden. LÄS MER

  4. 4. Självmord och Internet : Kommunikation om ett livsfarligt ämne

    Författare :Michael Westerlund; Ester Pollack; Terje Rasmussen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; suicide; internet; pro-suicide; suicide-preventive; webbsites; internet forums; självmord; internet; självmordsförespråkande; suicidpreventiv; webbsidor; internetforum; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap; medie- och kommunikationsvetenskap; Communication Studies;

    Sammanfattning : With suicide still a taboo subject in contemporary society, websites and discussion forums on the Internet have become an important and controversial source of information. Through the Internet, the distinction between personal, intimate communication and public communication has blurred, which also has consequences for how the question of suicide is addressed in society. LÄS MER

  5. 5. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civic teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; frame factor theory; life-world phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER