Sökning: "frame factor theory"
Visar resultat 1 - 5 av 28 avhandlingar innehållade orden frame factor theory.
1. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne
Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER
2. Exploring mechanisms of peer effects in education : Frame factor analyses of classroom instruction
Sammanfattning : Despite a vast international literature, previous research into compositional effects and peer effects in education has remarked on the lack of consensus within the field. To date, peer effects in education and students’ different opportunities to learn in school have been studied separately. LÄS MER
3. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning : Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik
Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER
4. The "ity" factor in hospital meals : Performing, experiencing, and understanding hospitality within the hospital frame
Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to explore how the notion of hospitality could be used as a perspective to understand the meal provision within a hospital frame. Of interest was how patients (>65 years of age) experience their mealtimes together with perspectives from the ones serving the meals. LÄS MER
5. Kamrateffekter i skolundervisning – En ramfaktorteoretisk analys
Sammanfattning : In the educational literature on peer effects, attention has been brought to the fact that the mechanisms creating peer effects are still to a large extent hidden in obscurity. The hypothesis in this study is that the Frame Factor Theory can be used to explain these mechanisms. LÄS MER