Sökning: "Joakim Öberg"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Joakim Öberg.

  1. 1. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik

    Detta är en avhandling från Jönköping : Jönköping University, School of Education and Communication

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Anna Johnsson Harrie; Ingemar Ottosson; [2019]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civics teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; curriculum theory; frame factor theory; lifeworld phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; läroplansteori; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskapens dimensioner Tio lärare ramar in sitt ämne

    Detta är en avhandling från Jönköping : Jönköping University, School of Education and Communication

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; [2016]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civic teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; frame factor theory; life-world phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER

  3. 3. Dismantling the Conflict Trap Essays on Civil War Resolution and Relapse

    Detta är en avhandling från Uppsala : Department of Peace and Conflict Research

    Författare :Joakim Kreutz; Magnus Öberg; Mats Hammarström; Halvard Buhaug; Barbara F. Walter; [2012]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civil war; conflict resolution; conflict recurrence; diversionary war; ripe moment; natural resources; peace agreement; victory; war termination; Peace and Conflict Research; Freds- och konfliktforskning;

    Sammanfattning : Countries that have experienced civil war suffer a greater risk for new conflict than countries with no prior history of civil war. This empirical finding has been called a conflict trap where the legacy of previous war - unsolved issues, indecisive outcomes, and destruction – leads to renewed fighting. LÄS MER