Sökning: "kvalitativ intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden kvalitativ intervju.

  1. 1. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning : Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Anna Johnsson Harrie; Ingemar Ottosson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civics teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; curriculum theory; frame factor theory; lifeworld phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; läroplansteori; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civic teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; frame factor theory; life-world phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER

  3. 3. Postoperativ smärta efter thoraxkirurgi via sternotomi

    Författare :Gull-Britt Dahlman; Vård i högteknologisk miljö; []
    Nyckelord :Postoperativ smärta; långvarig smärta; kunskaper om smärta; thoraxkirurgi via sternotomi; kvinnor; VAS.;

    Sammanfattning : Övergripande syfte Att undersöka kvinnors och mäns smärta efter hjärtkirurgi via sternotomi, med ett större perspektiv på kvinnors smärta samt om en dags utbildning i postoperativ smärta påverkar sjuksköterskors kunskaper och patienters smärta. MetodSåväl kvantitativ som kvalitativ metod har använts. LÄS MER

  4. 4. Neighbourhood nursing : connection, place and meaning in the everyday experience of dementia

    Författare :Elzana Odzakovic; Ingrid Hellström; Agneta Kullberg; Richard Ward; Annica Kihlgren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; dementia; living alone; neighbourhood; neighbourhood nursing; social connections;

    Sammanfattning : Background: Recent policy is marked by a shift towards enabling people with dementia to remain at home and in their neighbourhoods, yet little is known about the wider perspective of neighbourhood as an everyday place of connection, practice and meaning in the lives of people with experience of dementia.  Aims: The aim of this thesis is twofold. LÄS MER

  5. 5. Creativity in the School Context

    Författare :Cecilia Levin; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; child; motivation; anxiety; creativity;

    Sammanfattning : The main aim of the present investigation was to highlight middle childhood creativity, and the children’s perspective on creativity, in contrast to many, if not most, studies that investigate creativity from an adult perspective and a scholarly definition. This dissertation consists of two quasi-experimental studies, and one interview study. LÄS MER