Sökning: "profession uppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden profession uppdrag.

  1. 1. Uppdrag standardisering : införande och användning av manualbaserade utrednings- och bedömningsverktyg i socialtjänsten

    Författare :Mikael Skillmark; Verner Denvall; Lars Oscarsson; Staffan Höjer; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; standardization; social work; profession; assessments; discretion; jurisdiction; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : This thesis addresses the issue of standardization in social work. Standardization is a necessary and fascinating, though underestimated, phenomenon, which governs, regulates and calibrates social life. In Swedish social services, we have witnessed an increased use of top-down imposed manual-based tools for investigative and assessment work. LÄS MER

  2. 2. Omöjligt uppdrag. Om rättslig styrning och normkollisioner i skolans kompensatoriska uppdrag

    Författare :David Ryffé; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; offentlig rätt; rättslig styrning; utbildningsrätt; education law; ändamålsenlighet; expediency;

    Sammanfattning : The thesis aims to analyze how two ideological concepts, “the individual” and “the collective”, impact the Swedish school system from a legal point of view. On basis of the theoretical groundwork drawn up by professor Anna Christensen I claim that one can observe two different normative patterns in the law relevant to the aim and delimitations of the study. LÄS MER

  3. 3. Lärare i en ny tid : Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter

    Författare :Niklas Gustafson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :compulsory school; teacher; professional identities; reform; change; extended assignment; teaching profession; negotiated experience; professional development; social constructionism; agency; structure; co-researcher; interactive research; communities of practice; complexity; broker; fragmentation; teacher-researcher;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan har under de två senaste årtiondena genomgått omfattande reform- och förändringsprocesser. Från en strukturell nivå har dessa drivit fram en ny tid med ett i grunden förändrat uppdrag för skolan och dess lärare. I denna avhandling antas emellertid att lärare som aktörer kan forma förändringar och strukturer. LÄS MER

  4. 4. Kan professioner organiseras fram? : En fallstudie av den kommunala energi- och klimatrådgivningen

    Författare :Malin Granath; Alf Westelius; Nils-Göran Olve; Annika Schilling; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Economic Information Systems; Ekonomiska informationssystem;

    Sammanfattning : Att nya samhällsfunktioner och professioner växer fram som svar på behov i samhället är inte något nytt fenomen i sig, men vad är det som händer när en ny decentraliserad funktion skapas utifrån ett statligt behov? Hur organiseras och samordnas den? Och leder den nya samhällsfunktionen även till att en ny profession växer fram? I professionslitteraturen lyfts olika förklaringsmodeller till professioner ochprofessionalisering fram, allt från strukturfunktionalistiska förklaringar till monopolistiska och kulturella. Samtidigt när det handlar om utveckling av en ny funktion kan olika aspekter av organisationer och organisering bidra till ökad förståelse av vilken betydelse det har för att även en profession ska kunna ta form. LÄS MER

  5. 5. ”Det är live liksom” : Elevers perspektiv på villkor och utmaningar i Idrott och Hälsa

    Författare :Madeleine Wiker; Annica Löfdahl; Christian Augustsson; Eva-Carin Lindgren; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Physical Education [PE]; health; pupils’ perspectives; pupils; PE teachers; grading system; assessment and grading; focus groups; Social Representations theory; Skolämnet Idrott och Hälsa [IH]; elevers perspektiv; hälsa; idrottslärare; betygssystem; bedömning och betygsättning; fokusgrupper; social representationsteori; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Idrottsvetenskap; Sports Science;

    Sammanfattning : Based on pupils' perspectives, the purpose of this dissertation is to contribute to increased knowledge and in-depth understanding of PE. Sport, exercise and health are important factors for young people’s wellbeing. Children and young people who exercise sleep better, have more energy, learn to cooperate and perform better at school. LÄS MER