Sökning: "lekar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade ordet lekar.

  1. 1. Den förtrollade zonen : Lekar med tid, rum och identitet under Medeltidsveckan på Gotland

    Författare :Lotten Gustafsson; Torunn Selberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Medeltidsveckan; Gotland; lek; ritual; autenticitet; upplevelseindustri; identitet; Ethnology; Etnologi; Ethnology; etnologi;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en analys av hur medeltiden iscensätts och används i lek och iscensättning inom ramen för festivalen Medeltidsveckan på Gotland. Den bygger på fältarbete under 1990-talet och är teoretiskt fotad i lek- och ritualteori samt ingår i en diskussion om kulturarv- och minnespolitik. LÄS MER

  2. 2. Förpackningens förvandlingar : Konsumtion och karneval i barnboken

    Författare :Martin Hellström; Bengt Erik Eriksson; Lars-Håkan Svensson; Boel Westin; Maria Nikolajeva; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Children s literature; consumption; package; carnival; Zygmunt Bauman; Mikhail Bakhtin; Roald Dahl; Herge; Tove Jansson; Astrid Lindgren; Barbro Lindgren; Christine Nöstlinger; Maurice Sendak; Barnlitteratur; konsumtion; förpackning; karneval; Zygmunt Bauman; Michail Bachtin; Roald Dahl; Herge; Tove Jansson; Astrid Lindgren; Barbro Lindgren; Christine Nöstlinger; Maurice Sendak; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Comparative literature;

    Sammanfattning : Här studeras den massproducerade förpackningen som motiv inom ett flertal barnböcker, såsom Pippi Långstrump och Mio min Mio av Astrid Lindgren, Charlie and the Chocolate factory av Roald Dahl, In the Night Kitchen av Maurice Sendak, Korken flyger av Barbro Lindgren, samt ett flertal verk av Tove Jansson och Herge. I dessa verk ses förpackningen som den främsta symbolen för vårt konsumtionssamhälle. LÄS MER

  3. 3. Barns medierade värld : syskonsamspel, lek och konsumtion

    Författare :Ylva Ågren; Karin Aronsson; Karin Helander; Anna Sparrman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social interaction; meaning making; positionings; siblings; age; generation; mediatization; media; computer games; play practices; consumption; communities of practice; cultural capital; taste; negotiations; child-hood studies; barnkultur; aktörskap; social interaktion; meningsskapande; positioneringar; syskonskap; åldersordning; medialisering; medier; datorspel; lek; musik; TV; konsumtion; praktikgemenskap; kulturellt kapital; smak; förhandlingar; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis focuses on sibling interaction and children’s everyday media practices in their homes. Ten sibling pairs, aged four to nine years, have been followed in their homes during a six-month period with media ethnographic methods. The data mainly consist of video recorded sibling interactions. LÄS MER

  4. 4. Getting started : Children’s participation and language learning in an L2 classroom

    Författare :Asta Čekaitė; Karin Aronsson; Ben Rampton; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; language classroom; language learning; second language acquisition; social interaction; language socialization; peer group; affective stances; language play; socialt samspel; språksocialisation; kamratgruppen; språklig lek; affektiva uttryck; förberedelseklass; andraspråksinlärning; Bilingualism; Tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om en förberedelseklass med elever (7-10 år) som har ett annat hemspråk än svenska (arabiska, kurdiska, thailändska). Utifrån empiri som samlats in genom videoinspelningar och observationer under ett års tid i en förberedelseklass studeras elevernas deltagande och språkinlärning i det dagliga klassrumsarbetet. LÄS MER

  5. 5. Funktionshindrade barns lek och aktivitet : En studie av struktur och utförande i förskolan

    Författare :Eva Skogman; Ulf Janson; Magnus Larsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskola; barn med funktionshinder; förskoleverksamhet; aktivitetsanalys; aktivitetssituation; lek; aktivitet; struktur; utförande; Disability research; Handikappsforskning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen berör funktionshindrade barns lek och aktivitet och den är en studie av strukturer och utförande i förskola för dessa barn. Avhandlingens utgångspunkter består av tre delar. Den första delen berör min egen erfarenhet av arbete i omsorger om funktionshindrade. LÄS MER