Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 119 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Regulating a Controversy : Inside Stakeholder Strategies and Regime Transition in the Self-Regulation of Swedish Advertising 1950–1971
Sammanfattning : This thesis concerns the development of the self-regulation of advertising in Sweden from 1950 until 1971. Self-regulation was initiated in the 1930s due to a business desire to regulate fair competition in marketing, and while it initially was a minor operation, the 1950s and 1960s were characterized by extensive development. LÄS MER
22. Mellan tradition, demokrati och marknad : - en analys av lärares identitetskonstruktion, i samtal kring etiska frågor i läraryrket
Sammanfattning : This thesis focuses on the construction of teacher identity in the field of tension between teacher tradition, democratization and a free economic market. The main purpose is to analyze what aspects of teacher identity are constructed as teachers talk about ethical questions in their practice. LÄS MER
23. Marknadisering : En idé och dess former inom sjukvård och järnväg, 1970-2000
Sammanfattning : Denna avhandling undersöker hur marknadisering introducerades som idé i offentliga verksamheter i Sverige från 1970-talets början till omkring år 2000. Marknadisering definieras här som processen att göra verksamheter som inte tidigare var marknadsorganiserade eller marknadsstyrda mer marknadsliknande, och att detta framförallt handlade om offentliga verksamheter. LÄS MER
24. Innovation i små etablerade företag : ett samspel nära kund och marknad
Sammanfattning : I tider av snabb teknisk utveckling, ändrade marknadsbehov, och allt starkare konkurrens är förmågan till innovation och förnyelse central, inte bara för det enskilda företaget utan för samhället i stort. För små företag är innovation särskilt viktigt eftersom begränsade resurser gör det svårt att konkurrera med andra medel. LÄS MER
25. Hotell Speciell : Livsstilskonsumtion på känslornas marknad
Sammanfattning : During the last decades of the 1900’s, businesses started to - in a broader sense than before - acknowledge the economic relevance of intangible components, such as emotional experiences, of products and services. This dissertation explores how the so-called lifestyle hotel segment reflects the socio-cultural currents that set the conditions for these changes in the Western economy. LÄS MER