Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 119 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Regulating a Controversy : Inside Stakeholder Strategies and Regime Transition in the Self-Regulation of Swedish Advertising 1950–1971

    Författare :Michael Funke; Dan Bäcklund; Magnus Eklund; Thomas Pettersson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; advertising; advertising criticism; advertising regulation; advertising history; advertising industry; affluent society; business; business associations; business history; business interest organizations; business studies; competition; consumer; consumer politics; consumer history; consumerism; co-regulation; corporatism; economic history; history; interest groups; market regulation; marketing; marketing history; marketing regulation; marketer; policy studies; policy process; political economy; political science; postwar; regime; regulation theory; self-regulation; market self-regulation; self-regulation history; stakeholder; Sweden; efterkrigstiden; ekonomisk historia; företagsekonomi; företagshistoria; historia; intressegrupper; konsumentfrågor; konsumentpolitik; konsumenthistoria; konsumenträtt; korporatism; lagstiftning; marknad; marknadsföring; marknadsföringshistoria; marknadsregleringar; marknadsrätt; näringslivet; näringslivsorganisationer; politisk ekonomi; regleringar; regleringsteori; reklam; reklambranschen; reklamhistoria; rättshistoria; samhällsvetenskap; samreglering; självreglering; socialdemokratin; statsvetenskap; Sverige; Ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : This thesis concerns the development of the self-regulation of advertising in Sweden from 1950 until 1971. Self-regulation was initiated in the 1930s due to a business desire to regulate fair competition in marketing, and while it initially was a minor operation, the 1950s and 1960s were characterized by extensive development. LÄS MER

  2. 22. Mellan tradition, demokrati och marknad : - en analys av lärares identitetskonstruktion, i samtal kring etiska frågor i läraryrket

    Författare :Sara Irisdotter Aldenmyr; Sven Hartman; Johanna Gustafsson Lundberg; Gunnel Colnerud; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher identity; democracy; school tradition; marketisation; school development; critical discourse analysis; discourse ethics.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the construction of teacher identity in the field of tension between teacher tradition, democratization and a free economic market. The main purpose is to analyze what aspects of teacher identity are constructed as teachers talk about ethical questions in their practice. LÄS MER

  3. 23. Marknadisering : En idé och dess former inom sjukvård och järnväg, 1970-2000

    Författare :Jesper Meijling; Sverker Sörlin; Sabine Höhler; Per Wisselgren; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Marknad; marknadisering; marknadsorganisering; marknadsorganisation; mar-ket studies; avreglering; offentliga verksamheter; public choice; new public management; nyliberalism; sjukvård; sjukvårdsorganisation; värdebaserad vård; värdebaserad konkurrens; diagnosbaserad konkurrens; diagnosflöden; järnväg; järnvägssystem; ANT; översättning; idé; idéhistoria.; Historiska studier av teknik; vetenskap och miljö; History of Science; Technology and Environment;

    Sammanfattning : Denna avhandling undersöker hur marknadisering introducerades som idé i offentliga verksamheter i Sverige från 1970-talets början till omkring år 2000. Marknadisering definieras här som processen att göra verksamheter som inte tidigare var marknadsorganiserade eller marknadsstyrda mer marknadsliknande, och att detta framförallt handlade om offentliga verksamheter. LÄS MER

  4. 24. Innovation i små etablerade företag : ett samspel nära kund och marknad

    Författare :Erika Lind; Anna Rönnbäck Öhrwall; Mattias Axelson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Innovation; små och medelstora företag; Produktinnovation; Product Innovation;

    Sammanfattning : I tider av snabb teknisk utveckling, ändrade marknadsbehov, och allt starkare konkurrens är förmågan till innovation och förnyelse central, inte bara för det enskilda företaget utan för samhället i stort. För små företag är innovation särskilt viktigt eftersom begränsade resurser gör det svårt att konkurrera med andra medel. LÄS MER

  5. 25. Hotell Speciell : Livsstilskonsumtion på känslornas marknad

    Författare :Maria Strannegård; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; självuttryck; självprofilerande konsumtion; kulturell ekonomi; identitet; livsstil; boutiquehotell; hotell; designhotell; upplevelseekonomi; estetisering; efemära kvaliteter; exklusivitet;

    Sammanfattning : During the last decades of the 1900’s, businesses started to - in a broader sense than before - acknowledge the economic relevance of intangible components, such as emotional experiences, of products and services. This dissertation explores how the so-called lifestyle hotel segment reflects the socio-cultural currents that set the conditions for these changes in the Western economy. LÄS MER