Sökning: "kulturell ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden kulturell ekonomi.

  1. 1. Hur kulturen påverkar Svensk-Franska affärsrelationer : En studie av gemensamma industriella projekt mellan SAAB Aerospace i Linköping och Dassault Aviation i Paris

    Författare :Frank-Gilles Miciol; Hossein Dadfar; Peter Gustavsson; Svante Andersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Globaliseringen av affärsrelationer har lett till att individer och företag med olika kulturell bakgrund möts i en mycket större utsträckning än vad som skedde för några decennier sedan. Svenska och franska företag dras med i den globala strömmen: de gemensamma affärsrelationerna, bilaterala projekten och mötena blir alltmer omfattande och intensivare, vilket också innebär att de kulturella skillnaderna mellan nationaliteterna blir kännbara, och de orsakar både problem och möjligheter. LÄS MER

  2. 2. Värdeskapande produktutveckling i tjänsteintensiva företag : en kvalitativ och vardagsorienterad studie om produktutvecklingsarbete i en era när kunder i allt högre grad betalar för ogripbara, men ändå högst förnimbara och värdeskapande, aspekter

    Författare :Karin Dahlström; Evert Gummesson; Jan Mattsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Produktutveckling; tjänsteutveckling; tjänsteintensiva företag; värdeskapande; service management; kvalitet; kunskap meningsskapande; tjänsteinnovation; Business Administration; företagsekonomi; Politics; Economy and the Organization of Society;

    Sammanfattning : Kunder betalar i allt högre grad för ogripbara, men ändå högst förnimbara och värdeskapande, aspekter. Viktiga sådana aspekter är tjänster och service, men även aspekter av sinnlig, emotionell, ekonomisk, upplevelsemässig, etisk, estetisk, miljömässig, kvalitetsmässig, identitetsstärkande, social och kulturell karaktär. LÄS MER

  3. 3. Hotell Speciell : Livsstilskonsumtion på känslornas marknad

    Författare :Maria Strannegård; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; självuttryck; självprofilerande konsumtion; kulturell ekonomi; identitet; livsstil; boutiquehotell; hotell; designhotell; upplevelseekonomi; estetisering; efemära kvaliteter; exklusivitet;

    Sammanfattning : During the last decades of the 1900’s, businesses started to - in a broader sense than before - acknowledge the economic relevance of intangible components, such as emotional experiences, of products and services. This dissertation explores how the so-called lifestyle hotel segment reflects the socio-cultural currents that set the conditions for these changes in the Western economy. LÄS MER

  4. 4. Managing Quality in Cross-cultural Settings

    Författare :Promporn Wangwacharakul; Bonnie Poksińska; Martina Berglund; Anders Fundin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : As companies become multinational with subsidiaries in different countries and global customers, they face challenges in managing quality related to cultural diversity. During the past decades, cross-cultural quality management research has emerged, aiming to understand the link between culture and quality management, and to provide support for quality management in different cultural contexts. LÄS MER

  5. 5. Integration through framing : A study of the Cloetta Fazer merger

    Författare :Cecilia Bjursell; Bo Hellgren; Sten Jönsson; Jan Tienari; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Post-merger integration process; Frame; Framing; Företagsfusioner; Norden; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Vad innebär det att jobba med integration i ett fusionerat företag? Studien som denna avhandling bygger på syftade till att utforska, skildra och reflektera över hur en ledningsgrupp strävade efter att uppnå socio-kulturell integration. Resultatet illustreras genom påvisandet av hur nya referensramar skapades i den pågående kommunikationen på integrationsmöten i ett nordiskt konfektyrföretag. LÄS MER