Sökning: "literature reading"

Visar resultat 1 - 5 av 313 avhandlingar innehållade orden literature reading.

  1. 1. För att bli kvinna - och av lust : en studie i tonårsflickors läsning

    Detta är en avhandling från B. Wahlströms Bokförlag AB, Box 30022, 104 25 Stockholm

    Författare :Maria Ulfgard; Lunds universitet.; Lund University.; Malmö University.; Malmö University.; [2002]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Literature; Litteraturvetenskap; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP; reception study; text analysis theory; gender theory; literary didactics; receptionsstudie; textteori; litterär analys; genusstudie; litteraturdidaktik; literature criticism; Key words: girl’s reading; gender; reading culture; spare time; reception theory; transactional reading; teaching literature; literary canon; General and comparative literature; Swedish syllabus.; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; literary theory; litteraturteori; HUMANITIES and RELIGION Aesthetic subjects Literature; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Estetiska ämnen Litteraturvetenskap; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Gender studies; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN Genus; Humanities Social Sciences; Flickböcker; Läsvanor; Litteraturpedagogik; Litteraturupplevelse; Litteraturreception; Tonårsflickor; Genusaspekter;

    Sammanfattning : As part of the development of the teaching of literature in school, it is also important to reflect upon what pupils read outside school. This thesis deals with the spare time reading of twenty 15-16-year-old girls which has been examined during a two-year period. LÄS MER

  2. 2. Samtalets möjligheter : Om litteratursamtal och litteraturreception i skolan

    Detta är en avhandling från Stockholm/Stehag : Symposion Brutus Östlings bokförlag

    Författare :Michael Tengberg; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2011]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Comparative Literature; Litteraturvetenskap; literature discussions; literary reception; book talk; literature education; interaction; interaction analysis; classroom discourse; reader-response theory; reception study; didactics; forms of reading; literature instruction; teaching of literature; meta-cognition; reading research; dialogue; immergence; video analysis;

    Sammanfattning : The objective of this dissertation is literature discussion as a learning activity in school. The aim is to examine the conditions under which literature discussions may help students to develop their reception of a commonly read text, and to examine whether, and how, the discussions may provide the students with opportunities to learn more about, or to develop specific attitudes or perspectives towards, literary reading in general. LÄS MER

  3. 3. Litteraturarbetets möjligheter. En studie av barns läsning i årskurs F-3

    Detta är en avhandling från Holmbergs

    Författare :Karin Jönsson; Lunds universitet.; Lund University.; Malmö University.; Malmö University.; [2007]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Pedagogy and didactics; Humaniora; Humanities; teacher research; primary elementary school; scaffolding; discussions of literature; reading log; reading strategies; The teaching of literature; Community of readers; envisionments; Pedagogik; didaktik; Teacher education; Lärarutbildning; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; Humanities Social Sciences; community of readers; envisionment-building classroom; the teaching of literature; reading together; scaffolding in reading instruction;

    Sammanfattning : När yngre skolelevers läsning i skolan uppmärksammas är det oftast olika läsmetoder som undersöks och diskuteras. I denna avhandling står emellertid yngre elevers läsning av skönlitteratur i centrum. I ett klassrum där olika litteraturpedagogiska redskap används undersöks litteraturarbetets möjligheter. LÄS MER

  4. 4. Att förhålla sig till moderniteten : en studie i Gertrud Liljas författarskap

    Detta är en avhandling från Comparative Literature

    Författare :Maria Nilson; Lunds universitet.; Lund University.; [2003]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; literary theory; literature criticism; General and comparative literature; Cultural Capital; Dialogue; Feminist Literary Theory; Women Authors; Gender; Feminist Theory; Gertrud Lilja; Modernity; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Under 1920-talet och framåt accelererade moderningseringsprocessen på många plan och det svenska samhället kom att allt mer förändras. Följande studie handlar i mycket om hur man på olika sätt kan förhålla sig till den nya tid som kommer. Gertud Lilja var verksam mellan 1924 och 1964. LÄS MER

  5. 5. Från vildmark till grön ängel Receptionsanalyser av läsning i åttonde klass

    Detta är en avhandling från Göteborg : Makadam Förlag

    Författare :Helen Asklund; Uppsala universitet.; [2008]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Litteraturdidaktik; litteraturreception; barns läsning; HUMANITIES and RELIGION Aesthetic subjects Literature; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Estetiska ämnen Litteraturvetenskap; Literature; Litteraturvetenskap; Literature; adventure stories; envisionment building; gender studies; literary competence; literature instruction; reading cultures; reader repertoires; reading habits; reception studies; teenage fiction; text repertoires; upper secondary school; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : The subject of this dissertation is Swedish upper secondary pupils’ reception of novels read as part of their literature instruction. The main purpose is to study and compare the reading of female pupils with that of male pupils and to analyze to what extent attention is paid to their private reading experiences in the literary teaching. LÄS MER