Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 745 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Teknik eller inte? : Attityder och intressen bakom grundskoleelevers val av framtida studievägar
Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur elever i grundskolan resonerar inför sina val till gymnasieskolan.Attityder, beteende, nyfikenhet och intresse är nyckelord genom hela undersökningen där vi får ta del av ungdomars tankar om framtida studier och yrken. Via fokusgruppsamtal får grundskoleelever komma till tals. LÄS MER
7. Historieintresse och historieundervisning : Elevers och lärares uppfattning om historieämnet
Sammanfattning : This thesis studies teachers’ and students’ conceptions of history and history teaching and aims to explain the importance of an interest in history among teachers and students of the subject. Research on teachers’ conceptions (e.g. LÄS MER
8. Ämnade för restaurangarbete? : Om politisk styrning och lågutbildade ungdomars väg fram till arbetsmarknadens tröskel
Sammanfattning : A significant part of the labour market debate is devoted to issues concerning problematic youth. Expressions like “the lost generation” is coined to address the very core of the matter. It captures the difficulties for low-skilled young people to gain a sustainable work life in an education-oriented society. LÄS MER
9. I barnens och nationens intresse : socialliberal reformpolitik 1903-1930
Sammanfattning : The starting point of this thesis is to be found in the French sociologist J. Donzelot's term "social space", describing a zone between economic life and the family. This zone contains social techniques, ideas, power relations and redefinitions. LÄS MER
10. Utbildning och hälsa i nationens intresse : Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning
Sammanfattning : Avhandlingen består av fyra artiklar vilka handlar om medborgarfostran för att skapa en välfungerande nation. Syftet med avhandlingen är att problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs. LÄS MER