Sökning: "Per Gyberg"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Per Gyberg.
1. Energi som kunskapsområde : Om praktik och diskurser i skolan
Sammanfattning : This study concerns how energy is treated as an area of knowledge in the Swedish school. Energy is encountered in traditional subjects such as history, physics and social studies. Energy also has another entry due to its constant relevance in the world outside school, thereby obligating school to address and discuss energy within its curriculum. LÄS MER
2. Gränsdragningar i Vårdens Vardag : Hanteringen av arbetsrelaterad psykisk ohälsa i det svenska välfärdssystemet
Sammanfattning : Psykisk ohälsa i arbetslivet är ett stort och växande problem i välfärdssamhället. Problemet har flera bottnar och väcker många frågor om vem som har ansvar, vad det egentligen är för ett slags fenomen och hur det bör hanteras. LÄS MER
3. Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter : En aktionsforskningsstudie i förskolan
Sammanfattning : This dissertation examines how technology learning is made possible through teacher-led construction activities in preschool. The dissertation also examines how the preschool teachers’ role and the design of the construction activities were affected by different historical and societal structures as well as the collaboration between research and practice. LÄS MER
4. Teknik i förskolan – att motverka traditionella könsroller : En aktionsforskningsstudie
Sammanfattning : This study shows that developing a gender sensitive technology education in apreschool setting is a very complex and multifaceted task. The preschool, andthe preschool teachers, are expected to help the children develop their technologicalawareness and interest in technology without being limited by traditionalperspectives on gender. LÄS MER
5. Teknik eller inte? : Attityder och intressen bakom grundskoleelevers val av framtida studievägar
Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur elever i grundskolan resonerar inför sina val till gymnasieskolan.Attityder, beteende, nyfikenhet och intresse är nyckelord genom hela undersökningen där vi får ta del av ungdomars tankar om framtida studier och yrken. Via fokusgruppsamtal får grundskoleelever komma till tals. LÄS MER