Sökning: "family literacy"

Visar resultat 1 - 5 av 30 avhandlingar innehållade orden family literacy.

  1. 1. Med andra ord : Samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn

    Författare :Susanne Duek; Christina Olin-Scheller; Åsa Wedin; Björn Bihl; Anna Slotte; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; New Literacy Studies; newly-arrived; children; family literacy; literacy practices; home and school literacy; multilingualism; ethnography; Swedish as second language; sociocultural incongruence; habitus; symbolic capital; short or no education parents; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Swedish as a Second Language; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : This doctoral thesis centres on six children, aged four to nine, who relatively recently immigrated to Sweden. The children’s encounters with literacy are in focus. LÄS MER

  2. 2. Med(ie)vetenhet, motstånd och engagemang : Gymnasieungdomars tal om och erfarenheter av religion

    Författare :Anna Wrammert; Anders Sjöborg; Malin Löfstedt; Marie von der Lippe; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; youth and religion; agency; religious literacy; media literacy; religious education; upper secondary students; religious change; critique; social media; school; family; friends; unga och religion; aktörskap; religionslitteracitet; medielitteracitet; religionskunskap; gymnasieungdomar; religiös förändring; kritik; sociala medier; skola; familj; vänner; Religionssociologi; Sociology of Religion;

    Sammanfattning : Media and school constitute the two contexts where young people in contemporary, secularized Sweden most frequently encounter religion. The aim of this study is to explore how upper secondary students talk about their experiences of encounters with religion in various media and other social settings. LÄS MER

  3. 3. Alexander, Sara och skriften : en skriftbruksetnografisk studie av barn i mellanåren

    Författare :Tomas Svensson; Per Ledin; Ann-Carita Evaldsson; Anna-Malin Karlsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literacy; literacy event; writing; read; write; children; ethnography; ethnometodology; everyday activities; action; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : This thesis focuses on literacy in children aged 11-12. The overriding purpose is to describe the specific competencies that children employ in their daily use of writing. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars användning av Internet för rådgivning avseende sina friska barns hälsa och utveckling och dess inverkan på Barnhälsovårdens konsultativa arbete : En studie i Svensk Barnhälsovård

    Författare :Lotha Valan; Mats Jong; Lisbeth Porskrog Kristiansen; Karin Sundin; Karin Enskär; Pernilla Garmy; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Child Health Care; Counseling; Health Literacy; Internet; Family; Barnhälsovård; Hälsolitteracitet; Internet; Familj; Rådgivning;

    Sammanfattning : Att bli förälder är en livsomvälvande händelse som kan vara både glädjande och skrämmande. Som förälder ansvarar man för en annan människa där man i vissa fall behöver ny information, kunskap och råd för att leva upp till de nya kraven som en förändrad familjesituation kräver. LÄS MER

  5. 5. Sju barn lär sig läsa och skriva : Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola

    Författare :Carina Fast; Donald Broady; Caroline Liberg; Magnus Persson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Education; literacy; ethnography; text; popular culture; media; habitus; capital; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is an ethnographic study in which seven Swedish children from different social and cultural environments were followed over three years. The study began when the children were four years old.The main aim of this thesis is to investigate through what social and cul-tural practices seven children meet literacy events in their families. LÄS MER