Sökning: "Barndom"

Visar resultat 36 - 40 av 66 avhandlingar innehållade ordet Barndom.

  1. 36. What the Right to Eduation Is, and What It Ought to Be : Towards a Social Ontology of Eduction as a Human Right

    Författare :Christian Norefalk; Johan Dahlbeck; Johan Brännmark; Tristan McCowan; Malmö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Human Rights; Social Ontology; Ameliorative conceptual analysis;

    Sammanfattning : During the second half of the 20th century education has been recognized as a human right in several international conventions, and the UN also holds that “Education shall be free” and that “Elementary education shall be compulsory” (UN, 1948, Article 26).The education-as-a-human right-project could be viewed as a good intention of global inclusion in recognizing that all individuals have a right to education in virtue of being humans, and the idea of education as a human right thus has a tremendous global significance. LÄS MER

  2. 37. Specialdidaktiska perspektiv på grundläggande antals- och taluppfattning

    Författare :Catarina Anna Wästerlid; Mona Holmqvist; Ingemar Holgersson; Lotta Leden; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; grundläggande antals- och taluppfattning; konceptuell subitisering; Mathematical Knowledge for Teaching; specialdidaktik; undervisningsinsats; lågpresterande elever; matematik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande licentiatavhandling är att, utifrån ett specialdidaktiskt perspektiv, bidra med kunskap om lågpresterande elevers grundläggande antals- och taluppfattning, och hur utvecklingen av denna kan stödjas. Den övergripande forskningsfråga som besvaras är vilka aspekter, som ur ett specialdidaktiskt perspektiv, är särskilt betydelsefulla att beakta vad gäller lågpresterande elevers kunskapsutveckling inom grundläggande antals- och taluppfattning. LÄS MER

  3. 38. Børn og barndom på fritidshjem. Et folkloristisk studie af fortolkning og forhandling om barnlig identitet

    Författare :Bjørg Kjær; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 39. Tyskar i Kalmartrakten : En etnologisk studie av berättelser om historia, identitet och tillhörighet

    Författare :Barbro Johnsson; Kurt Genrup; Dieter Müller; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Germany; life story; narrators; narratives; nationality; nation; identity; family; childhood; homeland; Heimat; everyday life; capital; biography; history; Nazism; Second World War; refugees; emigration; emigrants; Sweden; negative attitudes; Tyskland; levnadsberättelser; berättare; berättelser; nationalitet; nation; identitet; familj; barndom; Heimat; vardagsliv; kapital; biografi; historia; Nazism; andra världskriget; flyktingar; emigration; emigranter; Sverige; negativa attityder; Ethnology; Etnologi; Ethnology; etnologi;

    Sammanfattning : The study deals with the life stories of six women and four men who were born in Germany and who now live in Sweden.  Its purpose is to examine the histories of those who grew up in Germany during and after the Nazi era, their descriptions of their lives and experiences during childhood and adolescence, and how they regard their encounters with Swedish people, and the ways in which these encounters have affected their ways of describing the growth of their attachment to this country. LÄS MER

  5. 40. Kommunikation mellan de yngsta förskolebarnen i fri lek : Meningsskapande genom den levda kroppen

    Författare :Ebba Hildén; Anders Arnqvist; Tomas Saar; Sonja Sheridan; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Toddlers; one year olds; preschool; communication; life-world; the lived body; phenomenology; Maurice Merleau-Ponty; Ettåringar; de yngsta förskolebarnen; förskolan; kommunikation; livsvärld; den levda kroppen; fenomenologi; Maurice Merleau-Ponty; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Communication between the youngest preschool children is the focus of this essay, primarily on how the children communicate with each other, what they are communicating about and what meaning the communication holds for the children. The aim is to describe and understand communication that takes place in the regional life-world of the preschool between the youngest children in a Swedish preschool. LÄS MER