Sökning: "förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 123 avhandlingar innehållade ordet förskolan.

  1. 1. Förskolan som normaliseringspraktik En etnografisk studie

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Ann-Marie Markström; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2005]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Actor; ethnography; institution; normality; parental talk; pre-school. social order; social pedagogy; social practice.; Förskolan; attityder; sociala aspekter; Sverige; SOCIAL SCIENCES Social sciences Pedgogical work; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This thesis is an ethnographic exploration of institutions for small children, i.e. the pre-school institution.The overall aim of the study is to investigate what is characteristic for some Swedish preschoois,and how childhood is formulated and realized within those institutions. LÄS MER

  2. 2. Bilderboken i förskolan En utgångspunkt för samspel

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Maria Simonsson; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2004]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Picture book; Preschool; Child perspective; Agency; Material Culture; Ethnography; Subject positioning; Interaction; Everyday Practice; Förskolebarn; Bilderböcker; Social interaktion; Litteraturpedagogik; Förskolan; Lek; Barns fantasiliv; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The main purpose of the study is to investigate how children use picture books in the everyday practices in the Swedish pre-school. More specifically, I want to study the use of picture books based on the child's interaction with the book. LÄS MER

  3. 3. Förskolan som mötesplats barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal

    Detta är en avhandling från Örebro : Örebro universitetsbibliotek

    Författare :Britt Tellgren; Örebro universitet.; [2004]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; preschool children; play; peer-relations; peer-interaction; peer-perspectives; förskolan; förskolebarn; lek; kamratrelationer; kamratsocialisation; kamratperspektiv; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Pre-school as a Meeting Place – Children’s Access-strategies and Exclusions in Play and ConversationThe research reported in this thesis attempts to understand what happens when children interact with each other in the context of activities in a pre-school setting (here called Daggkåpan) when adults are not involved. By using ethnographically inspired methodology, in combination with conversation-analysis, this project has been analysing everyday interaction between children who are three to five years old. LÄS MER

  4. 4. Demokratiuppdrag i förskolan

    Detta är en avhandling från Karlstad : Karlstads universitet

    Författare :Katarina Ribaeus; Karlstads universitet.; [2014]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Democratic education; preschool; participation; children’s rights; democratic events; children’s influence; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore the democratic mission of the preschool as expressed in the preschool teachers’ talk and practical work and also through the children’s actions. The goal was to acquire new knowledge about how the democratic mission is carried out in preschool practice and what democratic subjects are supported and developed by the preschool teachers. LÄS MER

  5. 5. Bilderboksstunden i förskolan Småflodhästarna och Kenta möter Piraten och Spenaten

    Detta är en avhandling från Uppsala : Uppsala universitet

    Författare :Per Norlin; Uppsala universitet.; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reception; literacy; picture book; text movability; building envisionments; bilderboksstunden; reception; föreställningsvärldar; textrörlighet; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsen Bilderboksstunden i förskolan undersöker potentialer i två välkända svenska bilderböcker under tretton videofilmade bilderboksstunder på två förskoleavdelningar i skilda kommuner. Undersökningen är gjord utifrån de föreställningsvärldar (Langer 1995:5) och den textrörlighet (Liberg m.fl. LÄS MER