Sökning: "Lotta Leden"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden Lotta Leden.

  1. 1. Black & white or shades of grey : teachers perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching

    Författare :Lotta Leden; Lena Hansson; Andreas Redfors; Malin Ideland; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Nature of science; teachers perspectives; Didactical questions; Focus groups; Nature of science; School science; Science teaching traditions; Scientific literacy; Teachers’ perspectives;

    Sammanfattning : Avhandlingen utforskar lärares perspektiv och förhandlingar gällande vilken roll “naturvetenskapens karaktär” (engelska ”nature of science”, NOS) kan spela i grundskolans NO-undervisning. Tidigare forskning har visat att NO-undervisning ofta har ett starkt fokus på naturvetenskapliga begrepp och strukturerade laborationer med ett implicit fokus på ”korrekta svar”. LÄS MER

  2. 2. Specialdidaktiska perspektiv på grundläggande antals- och taluppfattning

    Författare :Catarina Anna Wästerlid; Mona Holmqvist; Ingemar Holgersson; Lotta Leden; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; grundläggande antals- och taluppfattning; konceptuell subitisering; Mathematical Knowledge for Teaching; specialdidaktik; undervisningsinsats; lågpresterande elever; matematik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande licentiatavhandling är att, utifrån ett specialdidaktiskt perspektiv, bidra med kunskap om lågpresterande elevers grundläggande antals- och taluppfattning, och hur utvecklingen av denna kan stödjas. Den övergripande forskningsfråga som besvaras är vilka aspekter, som ur ett specialdidaktiskt perspektiv, är särskilt betydelsefulla att beakta vad gäller lågpresterande elevers kunskapsutveckling inom grundläggande antals- och taluppfattning. LÄS MER