Sökning: "Övergångar"

Visar resultat 1 - 5 av 64 avhandlingar innehållade ordet Övergångar.

  1. 1. Barns övergångar till och från förskoleklass : Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter

    Författare :Helena Ackesjö; Per Lindqvist; Eva Johansson; Frithiof Sahlström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Övergångar; förskola; förskoleklass; gränser; identitetskonstruktion; kontinuitet; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to gain knowledge of how the transitions to and from preschool class are described and understood by children. Previous research has indicated that transitions between different school forms can be seen as both problematic and threatening. LÄS MER

  2. 2. Lärande i arbetslivets övergångar

    Författare :Marie Gunnarsson; Magnus Söderström; Liselott Aarsand; Margareta Ekberg; Elsie Anderberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; work-life; work-life transitions; work-life insecurity; everyday learning; employability; life-long learning; lay-off survivors; lay-off victims; uppsagda; kvarvarande; arbetsliv; vardagslärande; arbetsosäkerhet; övergångar i arbetslivet; anställningsbarhet; livslångt lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Over the course of the last few decades, work-life has changed and now includes a higher degree of instability and insecurity. This thesis takes this change as its starting point, aiming to understand the ways in which individuals manage involuntary work-life transitions at the workplace, in terms of learning. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärare i blivande : meningsskapande, kontinuitet och förändring i övergångar mellan utbildning och yrkespraktik

    Författare :Runa Westerlund; Staffan Karp; Katarina Norberg; Stefan Lund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; physical education teacher education; novice physical education teachers; meaningmaking; transition; idrottslärarutbildning; nyutexaminerade idrottslärare; meningsskapande; övergångar; education; pedagogik;

    Sammanfattning : Research and quality reports show a relatively unified picture of the school subject physical education (PE) as an educational context in which pupils are at risk of being marginalized or excluded. PE teacher education (TE) has a mission to equip all PE preservice teachers with knowledge and abilities that enable them to teach all pupils based on their individual needs and conditions. LÄS MER

  4. 4. Möten i dialektalt gränsland : Dialektala övergångar genom Närke

    Författare :Björn Bihl; Claes Åneman; Lennart Elmevik; Anne-Marie Ivars; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; dialectal transition; the Närke dialect; dropping of final t in endings; weakening of unstressed i a; syncope of suffix vowels; dialectal continua; isogloss; implicational scale; hiatus; vowel balance; phonological rule; topographical demographic ethnographical factors; dialektal övergång; närkingska; bortfall av finalt t i ändelser; försvagning av i a i svagton; synkope av ändelsevokal; dialektalt kontinuum; isogloss; implikationsskala; hiatus; vokalbalans; fonologisk regel; topografiska demografiska etnogeografiska faktorer; Svenska språket; Swedish;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att lämna en placering i samhällsvård : En studie om ungas övergång från samhällsvård till vuxenliv

    Författare :Mattias Bengtsson; Peter Öberg; Yvonne Sjöblom; Lennart Nygren; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; societal care; out-of-home care; youths; transitions; leaving care; care leavers; foster care; residential care; life course perspective; samhällsvård; placering; dygnsvård; ungdomar; transitioner; övergångar; familjehem; HVB; livsloppsperspektiv; Health-Promoting Work; Hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : The focus in this thesis is young peoples’ (aged 17–20) experiences of leaving out-of-home care (OHC) and making the transition into adulthood. Prior research shows care leavers as a vulnerable group making the transition to adulthood at younger age, in shorter duration and with less support than their peers. LÄS MER