Sökning: "Helena Ackesjö"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden Helena Ackesjö.

  1. 1. Barns övergångar till och från förskoleklass : Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter

    Författare :Helena Ackesjö; Per Lindqvist; Eva Johansson; Frithiof Sahlström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Övergångar; förskola; förskoleklass; gränser; identitetskonstruktion; kontinuitet; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to gain knowledge of how the transitions to and from preschool class are described and understood by children. Previous research has indicated that transitions between different school forms can be seen as both problematic and threatening. LÄS MER

  2. 2. Läraridentiteter i förskoleklass. : Berättelser från ett gränsland

    Författare :Helena Ackesjö; Eva Johansson; Per Lindqvist; Birgitta Qvarsell; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskoleklass; läraridentiteter; gränsland; samverkan; övergångszon; gränsmarkeringar; identitetskonstruktion; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; Professionsstudier; Studies of Professions; Förskoleklass; identiteter; gränsland;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Pedagogiska möjligheter i mångfaldens förskola

    Författare :Åsa Delblanc; Jan Håkansson; Helena Ackesjö; Anette Sandberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; affordance; aktionsforskning; forskningscirklar; föräldrasamarbete; flerspråkighet; förskola; möjligheter; praktik; sociokulturellt perspektiv; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : I denna sammanläggningsavhandling diskuteras tre olika delstudier som alla utgåttf rån förskolepraktik i förskolor som kännetecknas av en mångfald av språk och erfarenheter. Delstudie 1 fokuserar på barns kommunikation i en flerspråkig förskolemiljö och vad som kan hindra eller möjliggöra den. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik i Fritidshemmet : Från samlat forskningsläge till pedagogisk praktik

    Författare :Birgitta Lundbäck; Linda Fälth; Helena Ackesjö; Daniel Östlund; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special Education; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute to research and practice with knowledge aboutspecial education in the activities of School-age Educare. Questions that seekanswers are how special education can be expressed in the activities of theSchool-age Educare and how Special education can be a resource at the SchoolageEducare and supplement the School-age Educare´s pedagogy. LÄS MER