Sökning: "Är det bara jag"

Visar resultat 1 - 5 av 379 avhandlingar innehållade orden Är det bara jag.

  1. 1. Är det bara jag? Om sexism och rasism i läkarutbildningens vardag : erfarenheter, förklaringar och strategier bland läkarstudenter

    Författare :Emelie Kristoffersson; Katarina Hamberg; Carita Bengs; Jenny Andersson; Katja Gillander Gådin; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; medical education; medical students; clinical training; specialty preference; qualitative methods; mixed methods; everyday sexism; everyday racism; gendered microaggressions; racial microaggressions; family medicine; allmänmedicin;

    Sammanfattning : Background: Medical education is characterized by unequal conditions for women/men and white/racialized students. Even subtle interactional processes of inclusion and exclusion convey messages about who rightfully belongs in medical school. Insights into these processes, though, are scarce – especially in the Swedish context. LÄS MER

  2. 2. Passar jag in? : Nyanlända ungdomars möte med idrottsundervisning

    Författare :Åke Huitfeldt; Christer Ericsson; Ninitha Maivorsdotter; Mikael Londos; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Newly arrived young people; physical education; inclusion; pragmatism; narrative; case studies; minority background; Nyanlända ungdomar; Idrott och Hälsa; inkludering; integrering; pragmatism; narrativ; fallstudie; praktiknära forskning; Sports Science; Idrottsvetenskap;

    Sammanfattning : The present study deals with newly arrived young people’s perceptions of Physical Education and Health (PEH). Many in this group are not familiar with the culturally specific elements of Swedish PEH. The study highlights the meanings they attach to participation in PEH and the consequences on their participation in PEH. LÄS MER

  3. 3. Articulable Humanity : Narrative Ethics in Nuruddin Farah's Trilogies

    Författare :Hilda Härgestam Strandberg; Heidi Hansson; Stefan Helgesson; Annie Gagiano; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; African literature; Nuruddin Farah; narrative ethics; ethical criticism; precariousness; vulnerability; human dignity; Emmanuel Lévinas; Adriana Cavarero; Judith Butler; postcolonial theory; feminism.; engelska; English;

    Sammanfattning : Fokus för avhandlingen, Att uttrycka det mänskliga: narrativ etik i Nuruddin Farah’s trilogier, är de nio romaner publicerade mellan 1979 och 2011 som tillsammans utgör Nuruddin Farah’s tre trilogier: ”Variations on the Theme of an African Dictatorship,” bestående av Sweet and Sour Milk (1979), Sardines (1981), Close Sesame (1983); “Blood in the Sun,” bestående av Maps (1986), Gifts (1993), Secrets (1998); samt “Past Imperfect,” bestående av Links (2003), Knots (2007), Crossbones (2011). Tematiska och stilistiska skillnader till trots så är dessa trilogier och romaner märkbart sammanhängande i sitt fokus. LÄS MER

  4. 4. Mechanisms of P fimbriae cell activation

    Författare :Maria Hedlund; immunologi och glykobiologi - MIG Avdelningen för mikrobiologi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; type 1 fimbriae; LPS; glycosphingolipids; ceramide; E. coli; P fimbriae; mucosa; cytokines; Microbiology; bacteriology; virology; mycology; Mikrobiologi; bakteriologi; virologi; mykologi;

    Sammanfattning : Microbial attachment to host cells plays a central role in the induction of inflammatory responses and the production of the disease. Uropathogenic Gram negative bacteria carry surface lectins that specifically recognize oligosaccharide receptor epitopes expressed on glycolipids or glycoproteins. LÄS MER

  5. 5. Varför fick jag bara G? : vad bedöms i karaktärsämnen på HR-programmet?

    Författare :Helena Tsagalidis; Robert Höghielm; Bo Davidsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :culture historical; analytical skills; customer oriented skills; customer interaction; development; communication; Lpf 94:9; assessment; ability to solve problems; cooperation; independence; professional knowledge.; analysförmåga; bedömning; betyg; betygskriterier; kommunikation; kulturhistorisk; kundkontakt; kunskapsformer; kompetens; Lpf 94:9; nyckelkvalifikationer; planeringsförmåga; praktisk kunskap; problemlösningsförmåga; samarbete; självständighet; specifika-yrkeskunskaper; yrkeskultur; yrkeskunskap; yrkespraxis.; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att tydliggöra kunskapskvaliteter i yrkeskunnandet som har betydelse vid bedömning av karaktärsämnen för både lärare och elever. Undersökningsmetoderna har bestått av intervjuer med lärare och elever, elevenkäter och gymnasieskolans styrdokument. LÄS MER