Sökning: "tarja"
Visar resultat 11 - 15 av 22 avhandlingar innehållade ordet tarja.
11. EXT Proteins in Heparan Sulfate Biosynthesis
Sammanfattning : Heparan sulfate (HS) is a long unbranched polysaccharide composed of alternating glucosamine and hexuronic (glucuronic or iduronic) acid residues. Modification by sulfate groups in various positions generates a highly heterogeneous molecule. LÄS MER
12. Cellular design of heparan sulfate : The NDST enzymes and their regulation
Sammanfattning : Heparan sulfate proteoglycans are proteins with long, unbranched heparan sulfate (HS) polysaccharide chains attached to them. They are found on cell surfaces and in basement membranes where they exert their action by interacting with a wide range of enzymes and signaling molecules and are thereby involved in a range of various processes both during embryonic development and in adult physiology. LÄS MER
13. Experimenterande dans med förskolans yngsta barn : En studie i och med dans kropp och rörelse i förskolan
Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker experimenterande danspraktiker med ett- och tvååringar i förskolan, praktiskt och teoretiskt, vilket hittills endast studerats i ett fåtal studier och aldrig tidigare i ett empiriskt och praxisnära projekt med förskolans yngsta barn. Syftet är att undersöka hur danspraktiker kan göras möjliga och kommer till uttryck i experimenterande dans tillsammans med de allra yngsta barnen i förskolan när de görs till aktiva deltagare i danshändelsernas processer, utformning och innehåll i förskolan. LÄS MER
14. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3
Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER
15. Resultatet av ett prov : Svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet
Sammanfattning : När lärares undervisning blir påverkad av ett nationellt prov talar man om washbackeffekter av provet. Det är vad den här licentiatuppsatsen handlar om. LÄS MER