Sökning: "Anna Lyngfelt"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden Anna Lyngfelt.

  1. 1. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3

    Författare :Birgitta Jansson; Anna Ehrlin; Anna Lyngfelt; Tarja Alatalo; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical literacy; democratic citizens; teaching; concept of texts; critical literacy; demokratiuppdraget; textaktiviteter; tidiga skolår; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER

  2. 2. Den avväpnande förtroligheten. Enaktare i Sverige 1870-90 : Disarming intimacy : a study of one-act plays in Sweden, 1869-90

    Författare :Anna Lyngfelt; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; enaktare; 1800-tal; teater; salongskultur; proverbes dramatiques; tableaux vivants; Strindberg; det moderna genombrottet;

    Sammanfattning : August Strindberg s own words, implying that he was the one who began the tradition of one-acters in Sweden is considered to be true. Yet, a tradition of one-act plays in Sweden was a fact long before Strindberg took an interest in one-acters, in the late 1880's. LÄS MER

  3. 3. ”Det kan vara svårt att förklara på rader” : perspektiv på analys och bedömning av multimodal textproduktion i årskurs 3

    Författare :Eva Borgfeldt; Anna Lyngfelt; Lisa Asp-Onsjö; Elise Seip Tønnessen; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Multimodality; semiotic resources; meaning making;

    Sammanfattning : Drawing and coloring have been part of young students text making as  longas the writing system has been used, but with the increased use of digital tools and an enlarged focus on accountability of today there is a reinforced educational interest to understand what constitutes multimodal student texts in the context of classroom practice. This thesis project overall aim is to highlight and discuss the opportunities and difficulties in the assessment of language and knowledge-developing multimodal text work in a multilingual educational context. LÄS MER

  4. 4. ”Det kan vara svårt att förklara på rader”. Perspektiv på analys och bedömning av multimodal textproduktion i årskurs 3

    Författare :Eva Borgfeldt; Anna Lyngfelt; Lisa Asp-Onsjö; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; multimodality; semiotic resources; meaning making; literacy; assessment; multilingualism;

    Sammanfattning : Drawing and coloring have been part of young students text making as long as the writing system has been used, but with the increased use of digital tools and an enlarged focus on accountability of today there is a reinforced educational interest to understand what constitutes multimodal student texts in the context of classroom practice. This thesis project overall aim is to highlight and discuss the opportunities and difficulties in the assessment of language and knowledge-developing multimodal text work in a multilingual educational context. LÄS MER

  5. 5. Nöjesläsare och analytiska texttolkare : Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar

    Författare :Olle Nordberg; Torsten Pettersson; Maria Ulfgard; Anna Lyngfelt; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; gymnasiets svenskämne; litterär kompetens; läsarattityder; fiktion; nationella prov i svenska; empirisk läsforskning; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : AbstractNordberg, Olle (2014) Nöjesläsare och analytiska texttolkare. Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar. Uppsala University, Sweden This thesis discusses the literary reading of Swedish teenagers in the digital era, with a focus on literary competence and attitudes. LÄS MER