Sökning: "critical literacy"

Visar resultat 1 - 5 av 66 avhandlingar innehållade orden critical literacy.

  1. 1. Literacy and development : A study of Yemissrach Dimts literacy campaign in Ethiopia

    Författare :Margareta Sjöström; Rolf Sjöström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Adult; education; Development; Education for women; Ethiopia; Evaluation; Literacy; Literacy methods; Motivation; Rural education;

    Sammanfattning : The problem of illiteracy has been the object of many studies during recent decades. In Ethiopia, a country which reports one of the lowest literacy rates in Africa, the Yemissrach Dimts Literacy Campaign (YDLC) was started in 1962. Its activities were concentrated to rural areas and directed primarily towards adults. LÄS MER

  2. 2. Where is the critical in literacy? : Tracing performances of literature reading, readers and non-readers in educational practice

    Författare :Elin Sundström Sjödin; Ninni Wahlström; Johan Öhman; Greger Andersson; Lalitha Vasudevan; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Literary Didactics; Literature; Critical literacy; Critical space; Actor-network theory; Special residential homes;

    Sammanfattning : In many instances in society, educational and other, literature reading is emphasised as something that develops persons in positive ways. The present thesis explores this claim in relation to literature reading in educational practices. LÄS MER

  3. 3. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3

    Författare :Birgitta Jansson; Anna Ehrlin; Anna Lyngfelt; Tarja Alatalo; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical literacy; democratic citizens; teaching; concept of texts; critical literacy; demokratiuppdraget; textaktiviteter; tidiga skolår; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER

  4. 4. Science, Language, and Literacy : Case Studies of Learning in Swedish University Physics

    Författare :John Airey; Cedric Linder; Roger Säljö; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Physics; Learning; Higher education; Bilingualism; Language choice; Science education; Scientific literacy; Bilingual scientific literacy; Disciplinary discourse; Discourse imitation; Semiotics; Physics Education Research; Physics; Fysik; Fysik med inriktning mot fysikens didaktik; Physics with specialization in Physics Education; Science Education; Engelsk språkvetenskap; Fysik; Pedagogik och Utbildningsvetenskap; Pedagogics;

    Sammanfattning : This thesis presents an investigation of undergraduate student learning with respect to physics lectures attended in English and Swedish. The work studies three connected areas: student learning patterns, bilingual scientific literacy and disciplinary discourse. LÄS MER

  5. 5. Det kritiska uppdraget : Diskurser och praktiker i gymnasieskolans svenskundervisning

    Författare :Ulrika Nemeth; Linda Kahlin; Zoe Nikolaidou; Catharina Nyström Höög; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; literacy education; upper secondary education; critical literacy; critical transitivity; code theory; discourse analysis; teachers; focus groups; modality; transitivity; svenskundervisning; gymnasiet; svensklärare; fokusgrupper; critical literacy; kritisk transitivitet; diskursanalys; kodteori; transitivitet; modalitet; Utbildningsvetenskapliga studier; Studies in the Educational Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate constructions and discourses of criticality, and how these are related to teachers’ conceived subject of Swedish concerning the development of students’ critical consciousness. The study is qualitative, and is based on three different materials: focus talks between teachers, international and national policy documents and frameworks, and classroom observations. LÄS MER