Sökning: "lärande modell"

Visar resultat 31 - 35 av 78 avhandlingar innehållade orden lärande modell.

  1. 31. Educational imaginaries : a genealogy of the digital citizen

    Författare :Lina Rahm; Andreas Fejes; Henrik Nordvall; Pelle Snickars; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Popular education; non-formal adult education; computer policy; computer history; educational history; educational imaginaries; digital citizenship; problematizations; genealogy; Folkbildning; datapolitik; utbildningshistoria; datorhistoria; sociotekniska föreställningar; digitalt medborgarskap; problematiseringar; genealogi;

    Sammanfattning : This thesis makes use of a genealogical approach to map out and explainhow and why computers and citizenship have become so closely connected.It examines the historical continuities and disruptions, and the role thatpopular education has played in this interrelation. LÄS MER

  2. 32. Handlingar i matematikklassrummet : En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus

    Författare :Margareta Engvall; Joakim Samuelsson; Karin Forslund Frykedal; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics classroom; mathematics teaching; mathematics competence; possible learning; classroom culture; classroom communication; manipulatives; teaching strategies; activity theory; mathematics education; Matematikklassrum; matematikundervisning; matematisk kompetens; möjligt lärande; klassrumskultur; klassrumskommunikation; laborativt material; arbetsformer; verksamhetsteori; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva, analysera och förstå matematikundervisning på lågstadiet. Mer precist är syftet att undersöka vad denna undervisning ger elever i några klassrum möjlighet att lära då undervisningsinnehållet är skriftliga räknemetoder för addition och  ubtraktion. LÄS MER

  3. 33. Kvinnors kunskapssyn och lärandestrategier? : En studie av tjugosju kvinnliga socionomstuderande

    Författare :Pia Westin Hellertz; Harald Swedner; Lars Oscarsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Kvinnors kunskapssyn; kvinnors lärande; feministisk pedagogik; feministisk didaktik; socionomutbildningen; professionsutbildning; Social work; Socialt arbete; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker inledningsvis socionomutbildningen ur ett historiskt könsperspektiv; en yrkesförberedande utbildning som genom inträdet i universitetets organisation och strukturer och genom utvecklingen av det akademiska ämnet 'socialt arbete' successivt akademiserats på de traditionella villkor som format akademin genom århundraden, villkor som utvecklats av män för mäns bildning, samtidigt som de socionomstuderande kvinnorna utgör 82% av undervisningsgrupperna. Forskningen i socialt arbete har maskuliniserats genom att professorer och forskare i huvudsak är män. LÄS MER

  4. 34. Improving the Dynamic Design Philosophy of High-Speed Railway Bridges Using Reliability-Based Methods

    Författare :Reza Allahvirdizadeh; Raid Karoumi; Andreas Andersson; Christoph Adam; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; High-speed railway bridges; Bridge dynamics; Running safety; Passenger comfort; Structural reliability; Surrogate models; Active learning; Reliability-based design optimization; Partial safety calibration; Epistemic uncertainties; Höghastighetsjärnvägsbroar; Brodynamik; Trafiksäkerhet; Passagerarkomfort; Konstruktioners tillförlitlighet; Surrogatmodeller; Aktivt lärande; Tillförlitlighetsbaserad optimering; Kalibrering av partialkoefficienter; Epistemiska osäkerheter; Bro- och stålbyggnad; Structural Engineering and Bridges;

    Sammanfattning : Modern railway infrastructures, especially bridges, are exposed to significant vibrations with potential safety implications. In this context, previous studies have shown the inconsistency and inadequacy of some conventional design methods necessitaing them to be improved. The assessment of safety inherently deals with uncertainties. LÄS MER

  5. 35. Topological Methods for Motion Prediction and Caging

    Författare :Joao Frederico Pinto Basto de Carvalho; Danica Kragic; Frank van der Stappen; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Computer Science; Datalogi;

    Sammanfattning : To fulfill the requirements of automation in unstructured environmentsit will be necessary to endow robots with the ability to plan actions thatcan handle the dynamic nature of changing environments and are robust toperceptual errors. This thesis focuses on the design of algorithms to facilitatemotion planning in human environments and rigid object manipulation. LÄS MER