Sökning: "kvinnors lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden kvinnors lärande.

  1. 1. From Children of the Garbage Bins to Citizens : A reflexive ethnographic study on the care of “street children”

    Författare :Wanjiku Kaime-Atterhög; Beth Maina Ahlberg; Gillian Ann Lewando Hundt; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Health care seeking behaviour; Child participation; Re habilitation ; Street children; Caregiver; Reflexive ethnography; Transformative learning; Kenya; Africa; Southeast Asia;

    Sammanfattning : The aim of the study on which this thesis is based was to gain an understanding of the life situation of street children in Kenya and to investigate how caring institutions care for these children.  A reflexive ethnographic approach was used to facilitate entry into the children’s sub-culture and the work contexts of the caregivers to better understand how the children live on the streets and how the caregivers work with the children. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors kunskapssyn och lärandestrategier? : En studie av tjugosju kvinnliga socionomstuderande

    Författare :Pia Westin Hellertz; Harald Swedner; Lars Oscarsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Kvinnors kunskapssyn; kvinnors lärande; feministisk pedagogik; feministisk didaktik; socionomutbildningen; professionsutbildning; Social work; Socialt arbete; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker inledningsvis socionomutbildningen ur ett historiskt könsperspektiv; en yrkesförberedande utbildning som genom inträdet i universitetets organisation och strukturer och genom utvecklingen av det akademiska ämnet 'socialt arbete' successivt akademiserats på de traditionella villkor som format akademin genom århundraden, villkor som utvecklats av män för mäns bildning, samtidigt som de socionomstuderande kvinnorna utgör 82% av undervisningsgrupperna. Forskningen i socialt arbete har maskuliniserats genom att professorer och forskare i huvudsak är män. LÄS MER

  3. 3. Empowermentprocesser – ett sätt att öka långtidssjukskrivna kvinnors resurser? : En studie om att återta balansen i arbetslivet att återta balansen i arbetslivet

    Författare :Ann-Christine Larsson; Lennart Svensson; Margareta Bredmar; Kurt Aagaard Nielsen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Return to work; empowerment; work-life balance; interactive research; Return to work; empowerment; work-life balance; interactive research; resources; gender; återgång till arbetslivet; empowerment; work-life balance; interaktiv forskning; resurser; genus; Work sciences and ergonomics; Arbetsvetenskap och ergonomi;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to understand and explain how a group of women have ended up on the long-term sick-list and how a return to working life can be brought about. Support for their return is organized within the framework of a R&D project within the EU-program EQUAL, where empowerment is one of the key principles. LÄS MER

  4. 4. Att tilltro sin handlingskraft : ett mentorprograms betydelse för fjorton kvinnors chefskarriärer

    Författare :Leif Nilsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras vilken betydelse ett mentorprogram har för fjorton kvinnors chefskarriärer. Lärandet i mentorprogrammet analyseras utifrån begreppet self-efficacy (handlingskraft), som innebär att tilltron till den egna kapaciteten att hantera en specifik arbetsuppgift utgör fundamentet för att välja en viss karriärväg. LÄS MER

  5. 5. Vem blir matematiker?

    Författare :Christina Sundqvist; Stefan Lundström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : This thesis deals with social and gender equity within mathematics education, two sub questions have been explored.Social equity is investigated in the paper Kapitaltillgångar enligt Bourdieu och synen på matematik (Capital assets according to Bourdieu and the perception of mathematics). LÄS MER