Sökning: "professionsutbildning"

Hittade 4 avhandlingar innehållade ordet professionsutbildning.

  1. 1. Undervisningsutvecklande professionsutbildning för blivande och verksamma matematiklärare : en studie med utgångspunkt i ett variationsteoretiskt perspektiv

    Författare :Christina Svensson; Mona Holmqvist; Maria Johansson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; professionsutbildning; variationsteorin;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen studerar professionsutvecklande matematikundervisning i förskola och skola samt inom lärarutbildningen.Det är utifrån ett behov av att utveckla kunskap om hur blivande och verksamma lärare kan utveckla sin kompetens att undervisa i matematik i de tidiga åren, som den här avhandlingens problemområde avgränsats, med intentionen att bidra till god matematikundervisning i förskola och skola genom att utveckla kunskap om lärares professionsutbildning. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors kunskapssyn och lärandestrategier? : En studie av tjugosju kvinnliga socionomstuderande

    Författare :Pia Westin Hellertz; Harald Swedner; Lars Oscarsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Kvinnors kunskapssyn; kvinnors lärande; feministisk pedagogik; feministisk didaktik; socionomutbildningen; professionsutbildning; Social work; Socialt arbete; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker inledningsvis socionomutbildningen ur ett historiskt könsperspektiv; en yrkesförberedande utbildning som genom inträdet i universitetets organisation och strukturer och genom utvecklingen av det akademiska ämnet 'socialt arbete' successivt akademiserats på de traditionella villkor som format akademin genom århundraden, villkor som utvecklats av män för mäns bildning, samtidigt som de socionomstuderande kvinnorna utgör 82% av undervisningsgrupperna. Forskningen i socialt arbete har maskuliniserats genom att professorer och forskare i huvudsak är män. LÄS MER

  3. 3. Etik och utmaning. : Om lärande av bemötande i professionsutbildning

    Författare :Gill Croona; Christer Fritzell; Gunnel Colnerud; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ethics of human encounters; learning and teaching in ethics; nursing education; professional education; discourse analysis; Habermas´s theory of communicative action.; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : During recent years there have been noticeable shortcomings in the human encounter of people seeking some form of health care in Sweden. This is something that affects professional education within ‘the welfare state’ and implies that human expectations, societal demands and questions about knowledge, basic values and competence have become pedagogically interesting. LÄS MER

  4. 4. Engaged in a seamless blend : A study on how academic staff approach connections to professional practice and research in the engineering curriculum

    Författare :Marie Magnell; Lars Geschwind; Anette Kolmos; Jussi Välimaa; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Engineering education; research-teaching links; professional practice; teaching and learning regimes; Technology and Learning; Teknik och lärande;

    Sammanfattning : The connection between research and teaching is one of the main attributes of higher education. Aside from this link, the relation between higher education and the world of work is another prevailing facet, particularly in education for the professions. LÄS MER