Sökning: "Joakim Samuelsson"
Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden Joakim Samuelsson.
1. Återkoppling i analoga och digitala klassrum : Spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning
Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares återkoppling i samhällskunskap i analog och digital kontext med särskilt intresse för återkopplingens formativa syfte. Studien är genomförd med ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. I delstudie ett utforskas återkoppling i det analoga klassrummet och i delstudie två återkoppling i lärplattform. LÄS MER
2. Undervisning om växande geometriska mönster : En variationsteoretisk studie om hur lärare behandlar ett matematiskt innehåll på mellanstadiet
Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och beskriva hur lärare behandlar innehållet när de undervisar om växande geometriska mönster. Lärares handlingar och undervisning, där vissa aspekter av undervisningsinnehållet fokuseras och andra lämnas ofokuserade, ses som potential för förändringar i elevers erfarande av det undervisade innehållet. LÄS MER
3. Coachande nätbaserade samtal om matematik : En studie om hur matematikcoacher stöttar elever vid problemlösning
Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Nytt, på nytt sätt? : En studie över datorn som förändringsagent av matematikundervisningens villkor, metoder och resultat i skolår 7-9
Sammanfattning : There are several documents that indicate that computers will change the conditions for mathematics teaching. In this dissertation the author discusses how the computer as a change-agent will influence the conditions, methods and results in mathematics teaching. LÄS MER
5. Teaching and Learning Historical Explanation : Teacher and Student Cases from Lower and Upper Secondary History
Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate and analyse how teachers and students understand the concept of historical explanation in the context of classroom teaching practices. The thesis is made up of four studies that investigate different aspects of understanding, focusing on either teacher or student understanding as expressed in words and actions. LÄS MER
