Sökning: "lärande modell"

Visar resultat 11 - 15 av 77 avhandlingar innehållade orden lärande modell.

  1. 11. Erfarenheter och potentiella transformationer : Lärare och elever beskriver hur mobiltelefoner kan användas för skoluppgifter

    Författare :Tiina Leino Lindell; Stefan Hrastinski; Fredrik Enoksson; Martha Cleveland-Innes; Pär-Ola Zander; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknik; lärare; elever; mobiltelefoner; kulturhistorisk aktivitetsteori; multimodal diskursteori; regler; verktyg; arbetsfördelning; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks lärares och elevers erfarenheter av och synpunkter på mobilanvändning för skoluppgifter. Forskningsprojektet knyter an till en årlig studiebesöksaktivitet som äger rum i en medelstor kommun i västra Sverige. LÄS MER

  2. 12. Change and inertia in the development of Swedish engineering education : The industrial stakeholder perspective

    Författare :Per Fagrell; Lars Geschwind; Anders Broström; Jennifer Case; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : This thesis investigates higher education development in Sweden from an external stakeholder perspective, with a particular focus on engineering education. Industry has long been a major external stakeholder in the development of profession-oriented higher education, not least in the context of engineering education. LÄS MER

  3. 13. Simulering som lärande inom prehospital akutsjukvård

    Författare :Anna Abelsson; Lillemor Lindwall; Björn-Ove Suserud; Ingrid Rystedt; Johan Berlin; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; simulation; learning; nurse; high-energy trauma; ambulance; simulering; lärande; sjuksköterska; högenergitrauma; ambulans; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Den prehospitala akutsjukvården är ett komplext kunskapsfält som innebär att vårdaren skall kunna bemöta patient och närstående, bedöma skada, sjukdom och den aktuella situationen samt avgöra vilka vårdåtgärder som skall prioriteras.Patientens lidande kan lindras genom att vårdaren tränar färdigheter i ett prehospitalt kontext. LÄS MER

  4. 14. Verksamhetsutveckling i socialt arbete : konstruktion och utprovning av en interaktiv modell

    Författare :Anna-Lena Perdahl; Stefan Morén; Christina Segerholm; Eric Olsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social work practice; activity development; interactive research design; documentation; learning; reflection; socialt arbete; verksamhetsutveckling; dokumentation; lärande; reflektion; Social work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : The main focus of this thesis has been the activity development of social work practice. The thesis presents the construction of a theoretical frame for developing social work practice; namely, Interactive Activity-Documentation model (IAD), and includes the process of testing and reviewing the model. LÄS MER

  5. 15. Vila och lärande om vila. En studie på livsvärldsfenomenologisk grund

    Författare :Margareta Asp; Karin Dahlberg; Kerstin Segesten; Britt-Marie Ternestedt; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; rest; stress; health; caring; learning; skills; lived body; life-world; phenomenology; vila; stress; hälsa; fenomenologi; lärande; vårdande; omvårdnad; färdighet; levd kropp; livsvärld; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte var att utifrån människors levda erfarenheter av vila, utveckla en tentativ teori om vila och om lärande avseende vila. Den kunskapen har utgjort grund för att beskriva hur förutsättningar för lärande avseende vila kan skapas. LÄS MER