Sökning: "identifikation"

Visar resultat 1 - 5 av 59 avhandlingar innehållade ordet identifikation.

  1. 1. InterNacionalistas : identifikation och främlingskap i svenska solidaritetsarbetares berättelser från Nicaragua

    Författare :Linda Berg; Britta Lundgren; Raoul Granqvist; Beatriz Lindqvist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; geopolitics; self-images; racialization; spokesman woman; subaltern; identification; Sweden in and Nicaragua; postcolonial studies; postcolonial feminism; estrangement; international solidarity; modernity pre-modernity; development; gender; nationality; Sverige i och Nicaragua; postkoloniala studier; geopolitik; identifikation; främlingskap; internationell solidaritet; modernitet förmodernitet; utveckling; genus; nationalitet; självbilder; rasifiering; talesman kvinna; subalterna; postkolonial feminism; Ethnology; Etnologi;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore what solidarity workers from Sweden narrate about and from activities in Nicaragua. I focus on how identities reflect nationalising, racialising and gendering imaginations, and how these are being handled within the context of an international solidarity movement – with the ambition to strive for global justice. LÄS MER

  2. 2. Formbara människor : Högre utbildning och arbete som utsnitt ur läkares och civilingenjörers levnadsbanor

    Författare :Rose-Marie Axelsson; Madeleine Abrandt Dahlgren; Lars Ove Dahlgren; Anette Kolmos; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Higher education; work; physician; engineer; knowledge; identification; life-trajectories; subjectivity; flexibility; ambivalence; reflexive interpretation; Högre utbildning; arbete; läkare; civilingenjör; kunskap; identifikation; levnadsbanor; subjektivitet; flexibilitet; ambivalens; reflexiv tolkning; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Fokus i denna avhandling utgör läkares och civilingenjörers kunskaps- och identifikationsprocesser under utbildning och arbete – vilka studeras som utsnitt ur levnadsbanor. Syftet är att beskriva och tolka relationen mellan högre utbildning och arbete, dels utifrån föreställningar i forskning och policy, dels utifrån människors subjektivitet, vardagserfarenheter och liv. LÄS MER

  3. 3. Vi svenskar, vi människor och bomben : En semantisk analys av identifikationsramar och fiendebilder i pressdebatten om svenskt atomvapen 1952-1959

    Författare :Görel Bergman-Claeson; Mats Thelander; Peter Cassirer; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; atomic nuclear weapons; press debate; perspective; identification; pronouns; argumentation; discourse analysis; atomvapen; pressdebatt; perspektiv; identifikation; pronomen; argumentation; diskursanalys; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Den allrakäraste fienden : Svenska stereotyper i finländsk press 1918-1939

    Författare :Ainur Elmgren; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; västerlandets bålverk; främling; frände; mellankrigstiden; media; kulturelit; bildning; press; bilden av; identifikation; den andra; fiende; nationell identitet; svenskhet; finskhet; Finland; Sverige; stereotyping; stereotyp; nationalism; historia; autoexotism; självexotism; antisemitism; xenofobi;

    Sammanfattning : This thesis studies stereotypes of Sweden and Swedishness in the Finnish press 1918–1939. It maps the genealogy of the images and analyzes the use of stereotypes. In newly independent Finland, the press conveyed debates about national values and political goals. LÄS MER

  5. 5. Skriftbruk i vardagsliv och i sfi-utbildning : En studie av fem kurdiska sfi-studerandes skriftbrukshistoria och skriftpraktiker

    Författare :Annika Norlund Shaswar; Lars-Erik Edlund; Ann-Catrine Edlund; Rita Hvistendahl; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Swedish tuition for immigrants; literacy event; literacy practice; New Literacy Studies; sociotextual domain; ethnography; learning; identification; identities; Kurdish; svenska för invandrare; skrifthändelse; skriftpraktik; New Literacy Studies; sociotextuell domän; etnografisk metod; lärande; identifikation; identiteter; kurdiska; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : This thesis explores the literacy practices in literacy history, in everyday life and in Swedish tuition for immigrants (sfi) of five Kurdish adults. The study analyses connections and dividing lines between literacy practices of the sociotextual domains of everyday life and literacy practices of the sociotextual domain of sfi. LÄS MER