Sökning: "identiteter"
Visar resultat 1 - 5 av 96 avhandlingar innehållade ordet identiteter.
1. Pedagogiska identiteter : Fostran till entreprenörskap
Sammanfattning : The aim of this doctoral dissertation project has been to investigate and describe Entrepreneurship Education in one Swedish county, E‐county. The dissertation is based on five studies, four case studies and a minor follow‐up study. Together these studies constitute a multiple case study called The Main Study. LÄS MER
2. Konsumtionsbeteende och sociala identiteter : om samspelet mellan konsument, subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål i friåknings- och downhillcykling
Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om och skapa en ökad förståelse för hur konsumenter skapar och uttrycker sociala identiteter i samspel med subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål. Tidigare forskning om konsumtionsbeteende och sociala identiteter har i många fall fokuserat på antingen den enskilda konsumenten, gruppen (subkulturen), upplevelserummen eller konsumtionsföremålen eller i bästa fall kombinerat två av dimensionerna. LÄS MER
3. Samtal, identiteter och positionering : Ungdomars interaktion i en mångkulturell miljö
Sammanfattning : This thesis concerns how identity among young people (aged 16-19) living in a multicultural area in Stockholm is made relevant. The aim is to analyse the identities that arise in situated interaction between young people and their peer group and with other people in their everyday life. LÄS MER
4. Barns övergångar till och från förskoleklass : Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter
Sammanfattning : The overall aim of this study is to gain knowledge of how the transitions to and from preschool class are described and understood by children. Previous research has indicated that transitions between different school forms can be seen as both problematic and threatening. LÄS MER
5. Sociala identiteter i seriösa fritidsaktiviteter : - om samspelen mellan seriösa fritidsaktiviteter, platser, sociala världar och konsumtionsföremål i downhillcykling
Sammanfattning : Background This study is about social identity processes within downhill mountain biking. Downhill is portrayed as reflecting the development of consumer culture in today’s society. LÄS MER