Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 4738 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att vara idrottslärare : om de själva får berätta

    Författare :Sofia Sebelius; Malmö universitet; []
    Nyckelord :physical education; physical education teacher;

    Sammanfattning : En stor del av den forskning som görs på idrottslärare utgår ifrån styrdokumenten (t ex Ekberg, 2009; Londos, 2010; Svennberg m fl, 2017). Idrottslärarnas utsagor och praktik sätts i jämförelse med de tolkningar som forskarna gör av styrdokumenten och visar ofta att idrottslärarna gör ”fel”. LÄS MER

  2. 2. Att vara sjuksköterska : En studie av sjuksköterskeprofessionen avseende omvårdnad, handledning och utveckling

    Författare :Karin Hallin; Ella Danielson; Ingegerd Fagerberg; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Registered Nurse; profession; nursing; preceptoring; development; experience; satisfaction; support; preceptor; preceptor model; nursing student; interview; questionnaire; Sjuksköterska; profession; omvårdnad; handledning; utveckling; erfarenhet; tillfredsställelse; stöd; handledare; handledningsmodell; sjuksköterskestudent; intervju; frågeformulär; Nursing; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte var att klarlägga sjuksköterskors erfarenheter av sjuksköterskeprofessionen avseende omvårdnad, handledning och utveckling. Avhand‐lingen innefattar två kvalitativa (I, II) och två kvantitativa (III, IV) studier. Femton sjuksköterskor intervjuades sex år efter examen (I, II). LÄS MER

  3. 3. Att vara någon annan : Teater som estetisk läroprocess vid tre 6–9-skolor

    Författare :Eva-Kristina Olsson; Lars Elleström; Karin Helander; Johan Elmfeldt; Växjö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; theatre in schools; aesthetic learning processes; production; reception; reflection; A Midsummer Night’s Dream; Literature; Litteraturvetenskap; Comparative Literature Education; Litteraturvetenskap med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : The licentiate thesis focuses on young people’s dramatisation and reflections on the reception of theatre in schools as part of aesthetic learning processes. Its main objective is to describe and analyse how theatre can be used in teaching as a means to create meaning and knowledge in practice. LÄS MER

  4. 4. Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning : erfarenheter av stöd och av att vara professionell stödjare

    Författare :Britt-Marie Lindblad; Per-Olof Sandman; Birgit Rasmussen; Venke Sörlie; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring; child; child disabled; disability; family; lived experience; parent; parenthood; support; phenomenological hermeneutics; Nursing; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att tolka och beskriva innebörder av stöd, utifrån att vara förälder till barn med funktionsnedsättning och att vara professionella stödjare. Datainsamling har skett i form av berättande intervjuer med 39 föräldrar (23 mödrar och 16 fäder) och 9 professionella (7 kvinnor, 2 män) från olika verksamheter. LÄS MER

  5. 5. Att vara som/den ’en’ är : En etisk diskussion om begreppen rättvisa, erkännande och identitet i en trans*kontext

    Författare :Ulrica Engdahl; Nina Lykke; Ulla M. Holm; Gunilla Silfverberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Justice; recognition; identity; gender variance; visibility; Rättvisa; erkännande; identitet; könsvariation; synlighet; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna avhandling pekar jag på misserkännande av könsvariation och orättvisor som följer av detta som en viktig orättvise- och misserkännandeproblematik. Den övergripande ambitionen är att diskutera en möjlig(görande) etik. Det innebär att den är möjlig att formulera och att intentionen är människors möjliggörande. LÄS MER