Sökning: "Viveca Lindberg"

Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden Viveca Lindberg.

  1. 6. The individual development plan as tool and practice in Swedish compulsory school

    Författare :Åsa Hirsh; Claes Nilholm; Viveca Lindberg; Cristina Robertson; Patricia Murphy; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Individual development plan IDP ; individual education plan IEP ; teachers assessment practices; formative assessment; documentation; gender; mediated action; tool; inscription translation; primary secondary tertiary artifacts; mastery appropriation; IDP practices; contradictions; dilemmas; national and local steering of schools;

    Sammanfattning : Since 2006 Swedish compulsory school teachers are required to use individual developmentplans (IDPs) as part of their assessment practices. The IDP has developed through two major reforms and is currently about to undergo a third in which requirements for documentation are to be reduced. LÄS MER

  2. 7. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen

    Författare :Helene Hugo; Viveca Lindberg; Elisabet Sandblom; Anders Dybelius; Charlotta Olvegård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; historical thinking; historical reasoning; disciplinary literacy; middle school; Educational design research;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER

  3. 8. Samhällsguide, individualist och moderator : Samhällskunskapslärares professionella förhållningssätt i betygsättningsrelaterat arbete

    Författare :Annika Karlsson; Hector Pérez Prieto; Johan Samuelsson; Viveca Lindberg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civics; social sciences; teaching; dilemma; grading; assessment; PCK; democratic training; citizenship education; professional attitudes; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of this study is to highlight civics teachers’ professional attitudes to grade related work in Samhällskunskap A (Civics), a compulsory course at upper secondary school. The methods employed are qualitative interviews and a compilation of tasks forming the basis of assessment in the current course. LÄS MER

  4. 9. Organisation, attityder, lärandepotential : Ett skrivpedagogiskt samarbete mellan en akademisk utbildning och en språkverkstad

    Författare :Ingrid Lennartson-Hokkanen; Mona Blåsjö; Gunlög Sundberg; Viveca Lindberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; writing center; academic literacy; learning potential; diverse student population; higher education; writing pedagogy; språkverkstad; litteracitet; lärandepotential; flerspråkiga studenter; högre utbildning; skrivpedagogik; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : This dissertation examines Swedish writing centers’ pedagogical positions in relation to surrounding conditions through a case study of organization, attitudes and learning potential in a pedagogical collaboration project on writing with many multilingual students. The data consists of steering documents, students’ texts, interviews, observations, and recorded tutorials. LÄS MER

  5. 10. Inget klöver utan matematik : En studie av matematik i yrkesutbildning och yrkesliv

    Författare :Karolina Muhrman; Per Andersson; Song-ee Ahn; Viveca Lindberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Mathematics; vocational education; work life; curriculum; agriculture; curriculum theory; educational code; ethno-mathematics; Matematik; yrkesutbildning; yrkesliv; läroplan; lantbruk; läroplansteori; pedagogisk kod; transformeringsarena; etnomatematik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att öka förståelsen för aspekter som inverkar på relationen mellan yrkeselevers kunskaper och de kunskaper som behövs i yrkeslivet. Detta görs genom att undersöka olika aktörers perspektiv på yrkeslivets behov av  matematikkunskaper, matematikundervisning på yrkesprogram och utformningen av läroplanen Gy11. LÄS MER