Sökning: "utanförskap"

Visar resultat 21 - 25 av 41 avhandlingar innehållade ordet utanförskap.

  1. 21. Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det : Ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år

    Författare :Jenny Bengtsson; Eva Reimers; Lena Martinsson.; Fanny Ambjörnsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Norms; school; age; gender; sexuality; heteronormativity; childhood; Normer; skola; ålder; genus; sexualitet; heteronormativitet; barndom;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur föreställningar kring normalitet kommer till uttryck och förhandlas i de vardagliga praktikerna i skolans tidigare år. I särskilt fokus är normer kring ålder, genus och sexualitet. LÄS MER

  2. 22. Ungdomars erfarenheter av emotionell utsatthet under uppväxten

    Författare :Carin Benjaminson; Jane Brodin; Peg Lindstrand; Anders Möller; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Growing up; lifenarrative; emotional abuse and neglect; insecurity; vital force; Children; Barn; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to describe and analyze the lifeworlds of youths subjected to emotional abuse during their childhoods. The following questions have been formulated: What experiences of emotional abuse do youths recount, and what do these experiences involve for the child? What picture of their encounter with the surrounding society do these youths provide, such as, for example, meetings with those close to them and with people at school, and what do these meetings involve for the child? What feelings have characterized their childhoods, and what consequences do these feelings have for the children’s lives and their transitions to adulthood? This study employs a qualitative lifeworld approach. LÄS MER

  3. 23. Arbetsplatskultur, socialt stöd och arbetets mening. Anställning med lönebidrag och daglig verksamhet för personer med intellektuella arbetshandikapp

    Författare :Per-Olof Larsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Intellectual Disability; Work; Workplace Culture; Workplace;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i Handikappreformen, vars mål var att personer med funktionshinder – däribland de med utvecklingsstörning – skall integreras under de ideologiska ledstjärnorna; delaktighet och jämlikhet. Denna studie fokuserar på män och kvinnor med intellektuella arbetshandikapp. LÄS MER

  4. 24. Handlingskompetens för hållbar utveckling : Tre berättelser om vägen dit

    Författare :Ellen Almers; Tomas Kroksmark; Bjarne Bruun Jensen; Johanna Esseveld; Leif Östman; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action competence; distance moral; EE Environmental Education ; ERB Environmentally Responsible Behavior ; ESD Education for Sustainable Development ; informal education; intergenerational; life history; life story; life-world phenomenology; non-formal education; pro-environmental behavior; sustainable development; avståndsmoral; handlingskompetens; hållbar utveckling; ickeformellt lärande; informellt lärande; intergenerationell; levnadsberättelse; life history; livsberättelse; livsvärldsfenomenologi; miljörörelse; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Studiens mål är att bidra till kunskapsutveckling om hur unga människor utvecklar handlingskompetens för hållbar utveckling. Med handlingskompetens för hållbar utveckling avses i studien vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor på ett sätt sominkluderar intergenerationellt och globalt ansvar. LÄS MER

  5. 25. Vad är det som gör att matten blir så svår när de kommer till gymnasiet? : Skolpersonals uppfattningar om yrkeselevers måluppfyllelse i matematik

    Författare :Karoline Holmgren; Tomas Bergqvist; Eva Silfver; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational education; upper secondary school; mathematics; goal achievement; SEM-students; Yrkesutbildning; gymnasieskola; matematik; måluppfyllelse; SUM-elever; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Att få en examen från gymnasieskolan är viktigt för både samhälle och individ. Utan fullständig examen riskerar unga att hamna i arbetslöshet och utanförskap. Mot bakgrund av detta är det oroande att ungefär 15 000 gymnasieelever i Sverige varje år avslutar sina gymnasiestudier utan att erhålla full examen. LÄS MER