Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Warum klingt das nicht deutsch?" : Probleme der Informationsstrukturierung in deutschen Texten schwedischer Schüler und Studenten

    Författare :Christina Rosén; Tyska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Linguistics; foreign language; information structure; L2 German; cross-linguistic; transfer; discourse; thematic progression; language-specific; prefield; Vorfeld; second language acquisition; coherence; declarative; V2; SOV; written production; SVO; topic; L1 Swedish; Allmän språkvetenskap Lingvistik; German language and literatur; Tyska språk och litteratur ; information structure; Languages and linguistics; Tyska;

    Sammanfattning : This thesis deals with the information-structural problems native speakers of Swedish have when producing texts in German as their second or foreign language (L2). The study is based on written production data from Swedish learners of German at the initial state (14-year-olds), at intermediate level (16-year-olds) and at advanced level (20-25-year-olds). LÄS MER

  2. 2. Begreppsutveckling, genom imitation, generell assimilation och differentiering. : Hur studenters uppfattningar förändras över tid i en akademisk utbildning

    Författare :Gunilla Petersson; Kerstin Bergqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Alternativa referensramar; begreppsförändring; högre utbildning; läkarutbildning; sjuksköterskeutbildning; intentionell analys; alternative framework; cognitive development; conceptual change; general assimilation; imitation; differentiation; higher education; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att förklara hur begreppsutvecklingsprocessen kan beskrivas i ett konstruktivistiskt perspektiv hos studenter i akademiska utbildningar. De akademiska utbildningarna som ingår i studien är läkar- och sjuksköterskeutbildningen. LÄS MER

  3. 3. Tillägnandet av vårdvetenskaplig kunskap : reflexionens betydelse för lärandet

    Författare :Margaretha Ekebergh; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; reflexion; vårdvetenskap; didaktik; vårdpedagogik; lärande i teori och praxis; fenomenologi; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande forskning tar sin utgångspunkt i problematiken kring lärandet av vårdvetenskaplig kunskap i teori och praxis med fokus på reflexionens betydelse för lärandet. Forskningens teoretiska perspektiv är vårdvetenskap med inriktning mot vårdvetenskapens didaktik, medan fenomenologi och livsvärldsteori utgör kunskapsteoretiska utgångspunkter samt struktur för metod och empiriskt genomförande. LÄS MER

  4. 4. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  5. 5. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : Studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER