Sökning: "lärande i teori och praxis"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden lärande i teori och praxis.

  1. 1. Recompetencing : Coping with Digital and Robotic Agents at Work

    Författare :Masood Rangraz; Carsten Sørensen; Johan Lundin; Lars Svensson; Anita Mirijamdotter; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Competence; Digitalization; Robotization; Automation; Material agency; Kompetens; digitalisering; robotteknik; Automation; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Studier av framtiden för arbete och livslångt lärande omfattar ett brett spektrum av teman, inklusive digitaliseringens och robotiseringens inflytande på färdigheter och kompetenser. För att utvärdera effekten av "avancerad" teknologi för kompetens i arbetet kräver många nationella och internationella organisationer och privata konsultföretag åtgärder, levererar förutsägelser och förbereder planer för framtiden. LÄS MER

  2. 2. Tillägnandet av vårdvetenskaplig kunskap : reflexionens betydelse för lärandet

    Författare :Margaretha Ekebergh; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; reflexion; vårdvetenskap; didaktik; vårdpedagogik; lärande i teori och praxis; fenomenologi; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande forskning tar sin utgångspunkt i problematiken kring lärandet av vårdvetenskaplig kunskap i teori och praxis med fokus på reflexionens betydelse för lärandet. Forskningens teoretiska perspektiv är vårdvetenskap med inriktning mot vårdvetenskapens didaktik, medan fenomenologi och livsvärldsteori utgör kunskapsteoretiska utgångspunkter samt struktur för metod och empiriskt genomförande. LÄS MER

  3. 3. Förändringsarbete och lärande. Om utveckling av förändringspraktik bland vårdbiträden i hemtjänsten

    Författare :Peter Ström; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reactive praxis; Proactive praxis; home help service; organisational development; action research; emancipation; alienation; learning; ideology; reification; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The general aim of the investigation is to contribute to the development of a theory of change and learning within the working environment. The specific change processes that were examined, emerged from an interactive initiative for change, intending to facilitate an emancipatory development: employees increasing their control of the work situation, thus improving the quality of service. LÄS MER

  4. 4. Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola : Acta Universitatis Gothoburgensis, Art and Architecture, nr 24. Göteborgs universitet

    Författare :Tarja Häikiö; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : Barns estetiska läroprocesser behandlas i denna avhandling utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv med utgångspunkt i konst- och bildvetenskap. Avhandlingen är ett bidrag till forskningen på det bildpedagogiska fältet både nationellt och internationellt. LÄS MER

  5. 5. The Work to Make eParticipation Work

    Författare :Annelie Ekelin; School of Engineering - Dept. of Interaction and System Design Blekinge Institute of Technology Doctoral Dissertation Series; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; eParticipation; ICT-supported participation; eConsultations; eDemocracy; Active citizenship; Design; Informatik;

    Sammanfattning : eParticipation is a new research domain focusing the development of ICT-supported participation in processes of government and governance. These processes may concern involvement of practitioners, citizens and politicians in electronic public administration, service delivery, policy-making and decision-making. LÄS MER