Sökning: "social background and school"
Visar resultat 6 - 10 av 367 avhandlingar innehållade orden social background and school.
6. Möjligheternas horisont : Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om hur unga med utländsk bakgrund berättar om sina liv och om hur de föreställer sig sina karriärval avseende utbildning och arbete. Syftet med avhandlingen är att analysera hur möjlighetshorisonter i relation till karriärskapet – de processer som genererar olika typer av karriärval – framträder i individuella berättelser. LÄS MER
7. Ungas erfarenheter av skola, samhällsvård och vuxenblivande : En studie av fem livsberättelser
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att fördjupa kunskapen om skolsituationen för barn och ungdomar i samhällsvård samt att fördjupa kunskapen om de processer varigenom de unga finner vägar genom skolan och samhällsvården mot ett självständigt liv som unga vuxna. Studien har genomförts i fem svenska storstadskommuner. LÄS MER
8. Social determinants in asthma : population-based studies on asthma and respiratory symptoms in relation to occupation, occupational exposure and socioeconomic status
Sammanfattning : Background: Asthma is one of the most common chronic obstructive airway diseases among children and adults, with a prevalence between 6-11% in European countries. It is also the most common work-related occupational respiratory disease. LÄS MER
9. Participation in school for children in socially challenged areas : Achieving and socializing
Sammanfattning : The Swedish school is not only an institution for learning. It is also the most significant social context for its students. In the Swedish regulatory documents for school the importance of democracy, democratic values and becoming a citizen of a democratic society is emphasized, as is the importance of interaction. LÄS MER
10. Skolpolitik, skolutvecklingsarena och sociala processer : Studie av en gymnasieskola i kris
Sammanfattning : This dissertation is based on a case study of a series of events at a newly started Swedish high school. The study employs a qualitative methodology comprising of interviews, participant observation and analysis of text documents. LÄS MER