Sökning: "skönlitteratur identitet"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden skönlitteratur identitet.

  1. 1. Medier och identitet : i gymnasisters mångkulturella vardag

    Författare :Annette Årheim; Margareta Petersson; Ulla Johnsson Smaragdi; Sten-Olof Ullström; Växjö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; diskurs; gymnasieskola; svenskämne; identitet; medier; erfarenhet; mångkulturalitet; skönlitteratur; sanning; fördomar; Literature; Litteraturvetenskap; Comparative Literature Education; Litteraturvetenskap – didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : This partial study, being part of a future doctorial thesis, looks at the potential of education in the subject of literature to integrate the dual tasks of providing knowledge and of establishing democratic values. Two aspects of this competence for democracy are in focus here, both attributed with special importance by guiding documents, first of all to instil within the students a basic positive attitude towards a multicultural society and secondly to develop their ability for critical review of their own media culture as a source of knowledge. LÄS MER

  2. 2. Förtvivlade läsningar : Litteratur som motstånd och läsning som etik

    Författare :Elisabeth Hjort; Elena Namli; Stefan Jonsson; Franzén Carin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literature; essentialist identities; gender; class; norms for mental functions; ethnicity; deconstruction; deconstruction; oppression; resistance; reading; responsibility; ethical practice; despair; Drömfakulteten; Hevonen häst; Montecore; Personliga pronomen; Gayatri Spivak; Emmanuel Levinas; identity; the body; the human; the post-political; Skönlitteratur; läsning; motstånd; etik; essentialism; förtvivlan; kropp; identitet; det mänskliga; det postpolitiska; Etik; Ethics;

    Sammanfattning : This study has two aims and addresses two areas of investigation. The first aim is to examine, in four novels and their textual worlds, what role is played by collective self-images and essentialist identities in maintaining power structures in regard to gender, class, norms for mental functions, and ethnicity. LÄS MER

  3. 3. Sätt att räkna tiden : Analys av åldrande och minne i Sigrid Combüchens trilogi Värme, Korta och långa kapitel samt En simtur i sundet

    Författare :AnnaLena Hållner; Lotta Holme; Ulf Olsson; Merete Mazzarella; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literary gerontology; ageing; memory; chronology; main character; life review; Sigrid Combüchen; narration; trilogy; life course; Vollendungsroman; literature on ageing; self accounts; Litteraturgerontologi; åldrande; minne; kronologi; huvudperson; life review; Sigrid Combüchen; gestaltning; trilogi; livslopp; Vollendungsroman; åldrandelitteratur; självframställning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Detta är en studie av åldrande och minne i Sigrid Combüchens trilogi Värme, Korta och långa kapitel samt En simtur i sundet. Det övergripande syftet med avhandlingen är att visa hur skönlitteratur kan bidra till forskningen om åldrande, och hur litteraturanalys som metod kan utveckla det forskningsfält som i huvudsak har ägnat sig åt frågeställningar om åldrande utifrån ett skönlitterärt material, det vill säga litteraturgerontologi. LÄS MER

  4. 4. Cold Heart, Warm Heart : On fiction, interaction, and emotion in medical education

    Författare :Anja Rydén Gramner; Katarina Eriksson Barajas; Sally Wiggins Young; Jessica Nina Lester; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Discursive psychology; Medical education; Interaction; Medical humanities; Narrative medicine; Higher education; Professional identity; Professional emotion; Emotional labour; Affective stance; Fiction talk; Reflection; Diskursiv psykologi; Läkarutbildning; Interaktion; Medicinsk humaniora; Narrativ medicin; Högre utbildning; Professionell identitet; Professionella känslor; Emotionellt arbete; Affektiv positionering; Fiktionssamtal; Reflektion;

    Sammanfattning : Fiction is used for educational purposes in various fields such as engineering, law and higher education. In medical education, the theories of medical humanities and narrative medicine propose that engaging with fictional works can provide opportunities for medical students and physicians to develop central professional skills such as emotional awareness and empathy, which can help mitigate the documented empathy decline which occurs during medical training. LÄS MER

  5. 5. Mellan människor och ting : En interaktionistisk analys av samlandet

    Författare :Marcus Persson; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; collectibles; collectors; collecting; reference group; identity; Self-development; recognition; role-taking; game; play; transaction; interaction; creativity; neo-median; Joas; Mead; theory of action; Humans and things; sociology of things; phenomenology; Sociology; Social psychology; Joas; Mead; Sociologi; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : In most sociological paradigms the importance of human interaction for the understanding of societies, is a well established fact. In this study, the focus is the interaction between human beings and material things as it is occurring in practice. LÄS MER