Sökning: "skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 29 avhandlingar innehållade ordet skönlitteratur.

  1. 1. Reading for Life : Three Studies of Swedish Students’ Literacy Development

    Författare :Ulla Damber; Stefan Samuelsson; Mats Myrberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literacy; fiction; second language learning; the deficit discourse; scaffolding; Läsning; skönlitteratur; andraspråksinlärning; bristdiskurs; stöttning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore school classes with a higher level of achievement in reading than could be expected, with regard to socio-economic background factors and language background. What do those classes practice? Which attitudes towards reading and schooling do those children and their teachers display? The teacher and the classroom environment are in particular focus. LÄS MER

  2. 2. Litteraturens mått : politiska implikationer av litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete

    Författare :Gustav Borsgård; Anders Öhman; Sven Anders Johansson; Magnus Persson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Teaching literature; citizenship education; democracy; didactics; entrepreneurship; subjectivity; ideology; neoliberalism; measurability; Litteraturundervisning; skönlitteratur; medborgarfostran; värdegrund; demokrati; litteraturdidaktik; entreprenörskap; subjektivitet; ideologi; nyliberalism; mätbarhet; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka politiska implikationer av idén om litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete i förhållande till det ideal om mätbar kunskap som präglar samtidens utbildningspolicydiskurser. Det som står i fokus är 2011 års gymnasiereform, som tolkas mot bakgrund av en genomgripande förändring av den globala och europeiska utbildningspolicydiskursen från och med millennieskiftet. LÄS MER

  3. 3. Förtvivlade läsningar : Litteratur som motstånd och läsning som etik

    Författare :Elisabeth Hjort; Elena Namli; Stefan Jonsson; Franzén Carin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literature; essentialist identities; gender; class; norms for mental functions; ethnicity; deconstruction; deconstruction; oppression; resistance; reading; responsibility; ethical practice; despair; Drömfakulteten; Hevonen häst; Montecore; Personliga pronomen; Gayatri Spivak; Emmanuel Levinas; identity; the body; the human; the post-political; Skönlitteratur; läsning; motstånd; etik; essentialism; förtvivlan; kropp; identitet; det mänskliga; det postpolitiska; Etik; Ethics;

    Sammanfattning : This study has two aims and addresses two areas of investigation. The first aim is to examine, in four novels and their textual worlds, what role is played by collective self-images and essentialist identities in maintaining power structures in regard to gender, class, norms for mental functions, and ethnicity. LÄS MER

  4. 4. Skriftspråksutveckling under högstadiet

    Författare :Mikael Nordenfors; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Högstadiet; elev; skrivutveckling; skriftspråk; longitudinell studie; direkt anföring; indirekt anföring; erlebte rede; fri indirekt anföring; röst; röstväxling; ordlängd; ordmedellängd; medelordlängd; ordvariation; textlängd; textanalys; skönlitteratur; sakprosa; nationella prov; systemisk funktionell grammatik; litteraturvetenskap; narrativ; narratologi; stilistik;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this thesis is to characterize patterns of development in texts written by pupils in secondary school in Sweden. The thesis applies both a traditional quantitative approach to 318 texts and an approach based on the concept voice to 266 texts. LÄS MER

  5. 5. Medier och identitet : i gymnasisters mångkulturella vardag

    Författare :Annette Årheim; Margareta Petersson; Ulla Johnsson Smaragdi; Sten-Olof Ullström; Växjö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; diskurs; gymnasieskola; svenskämne; identitet; medier; erfarenhet; mångkulturalitet; skönlitteratur; sanning; fördomar; Literature; Litteraturvetenskap; Comparative Literature Education; Litteraturvetenskap – didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : This partial study, being part of a future doctorial thesis, looks at the potential of education in the subject of literature to integrate the dual tasks of providing knowledge and of establishing democratic values. Two aspects of this competence for democracy are in focus here, both attributed with special importance by guiding documents, first of all to instil within the students a basic positive attitude towards a multicultural society and secondly to develop their ability for critical review of their own media culture as a source of knowledge. LÄS MER