Sökning: "miljö utveckling"
Visar resultat 16 - 20 av 203 avhandlingar innehållade orden miljö utveckling.
16. Sfärernas symfoni i förändring : lärande i miljö för hållbar utveckling med naturvetenskaplig utgångspunkt : en longitudinell studie i grundskolans tidigare årskurser
Sammanfattning : This research deals with learning in science, including learning in environment for sustainable development. Learning in environment and sustainable development are obligatory perspectives in science as well as in other school subjects. The longitudinal study started in 2003, concerning 28 pupils nine years of age in a city in southern Sweden. LÄS MER
17. Läraryrkets villkor relaterade till vårdlärarutbildningen
Sammanfattning : Studiens fokus är yrkesverksamma vårdlärares upplevelser av problematiska och utmanande pedagogiska situationer i yrket och deras bedömning av lärarutbildningens förmåga att förbereda för dessa. Vidare studeras deras uppfattningar om utbildningen som grund för personlig utveckling och yrkesmässig växt samt om utbildningens förtjänster och brister mer generellt. LÄS MER
18. Pilots’ decision-making, emotions and cognitive performance in simulated environments
Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate pilots’ performances in distinct simulation environments as related to the phenomena of cognition, emotion and fatigue. By doing so, it provides psychological material to broaden the understanding and possibility to development of pilots’ non-technical skills category related to the operational context. LÄS MER
19. Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa
Sammanfattning : Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. LÄS MER
20. Poliser som utbildar poliser : Reflexivitet, meningsskapande och professionell utveckling
Sammanfattning : This compilation thesis concerns how an educator task in Swedish police education context can be understood as individual and collective meaning making and professional development. The main actors in this thesis are police teachers, police supervisors and field training officers (FTOs), and they have a mutual task in educating new police officers and hence preparing for a complex occupation. LÄS MER