Sökning: "handlingar"
Visar resultat 1 - 5 av 338 avhandlingar innehållade ordet handlingar.
1. Självskadande handlingar : ungdomars berättelser: kontextualisering av ett medikaliserat socialt fenomen
Sammanfattning : The aim of this thesis is twofold; to explore adolescents’ own views on self-injuring acts and to analyse the field of research on self-injuring acts. Together, these two aims comprise the overall aim of the thesis; to increase knowledge on self-injuring acts among adolescents. LÄS MER
2. Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om skriftspråklighet i förskoleklass och årskurs 1. Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1 och i övergången mellan de två skolformerna. I avhandlingen ingår tre förskoleklasser och fem klasser i årskurs 1. LÄS MER
3. Handlingar i matematikklassrummet : En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva, analysera och förstå matematikundervisning på lågstadiet. Mer precist är syftet att undersöka vad denna undervisning ger elever i några klassrum möjlighet att lära då undervisningsinnehållet är skriftliga räknemetoder för addition och ubtraktion. LÄS MER
4. Lärares pedagogiska handlingar : En studie av lärares uppfattningarav att vara pedagogisk i klassrumsarbetet
Sammanfattning : This study concerns teachers' conceptions of what it means to be pedagogical. The work has itsstarting point in van Manen's work concerning pedagogical tact. By using this concept vanManen tries to describe teachers' tacit and intuitive skills to decide what to do or what not to do in any given situation. LÄS MER
5. Elevers möten med matematik : En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1
Sammanfattning : Många och positiva tidiga möten med matematik är betydelsefulla för barns och elevers matematiklärande. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 genom att undersöka, analysera och beskriva dem. LÄS MER