Sökning: "genus och barn"

Visar resultat 16 - 20 av 29 avhandlingar innehållade orden genus och barn.

  1. 16. The Gut Bacterial Flora - Focus on Early Life and Physiological Traits

    Författare :Caroline Linninge; Avdelningen för livsmedel och läkemedel; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; gut microbiota; atopic eczema; inflammation; bacterial diversity; Escherichia coli; Lactobacillus plantarum; molecular-genetic methods;

    Sammanfattning : The gastrointestinal tract of the foetus is considered sterile but during vaginal birth the neonate comes into contact with bacteria from the maternal vaginal and intestinal microbiota. The main focus of this doctoral thesis was to elucidate the initial bacterial ecosystem in newborns and to relate microbial perturbations to physiological traits. LÄS MER

  2. 17. Skuld och oskuld : barnamord och barnkvävning i rättslig diskurs och praxis omkring 1680–1800

    Författare :Eva Bergenlöv; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; honour; virtue; motherhood; marriage; Religious culture; gender; Historia;

    Sammanfattning : The objective of this thesis is to analyse how judicial texts concerning guilty and innocent mothers were constructed during the period of c. 1680-1800. The two crimes of infanticide and overlaying have been examined. Source materials have primarily consisted of proceedings from the appeals court, courts of first instance, and parish meetings. LÄS MER

  3. 18. Att våga flyga: Ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och förskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet

    Författare :Mariann Enö; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subjektskonstruktion utvecklingsprocesser; samtal; profession; pedagogik och omsorg; offentlig och privat sfär; klass; genus; deltagarorienterad forskning; förskola; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; class;

    Sammanfattning : A major aim initially was to create a forum for reflective dialogue on the preschool professions and how it is experienced on a daily basis, so as to be able to investigate how members of the preschool staff construct their professional subject. The following are major questions that were posed: How do preschool staff members talk about themselves, their profession and their work? In what way does reflective discussion contribute to the construction of a professional subject? The basic method adopted was that of participatory research. LÄS MER

  4. 19. Mellan könsspecifika förväntningar och ett neutralt kunskapsideal : att förhålla sig till betydelser av kön som barnpsykolog i Sverige

    Författare :Ulrika Eskner Skoger; Eva Magnusson; Karin Zetterqvist Nelson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Developmental psychology; psychotherapy; gender; gender equality; Swedish psychologists; feminist theory; Utvecklingspsykologi; psykoterapi; genus; jämställdhet; svenska psykologer; feministisk teori; Psychology; psykologi;

    Sammanfattning : Detta avhandlingsarbete undersöker hur psykologer förhåller sig till de olika betydelser av kön som finns i de sammanhang de befinner sig i när de utövar sitt yrke. Genom att utforska de betydelser som barn- och ungdoms­psykologer ger skillnader mellan flickor och pojkar har jag identifierat svårigheter och möjligheter när det gäller att inkludera sociala och kulturella aspekter i beskrivningar av barns och ungas psykologiska utveckling inom psykologiprofessionen i Sverige. LÄS MER

  5. 20. Talking violence, constructing identities : young men in institutional care

    Författare :Kjerstin Andersson; Karin Aronsson; James W. Messerschmidt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Violence; identity; Aggression Replacement Training ART ; discourses; masculinity; social categories; positioning; interview; participant observation; Våld; identitet; berättelser; Aggression Replacement Training ART ; diskurser; maskulinitet; sociala kategorier; positionering; intervju; deltagande observation; Sociologi; Sociology; Children;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how young men constructing identities in talk about their own use of violence. The study is based on a fieldwork at a youth detention home in Sweden. The data consists of individual interviews and video recordings of the treatment programme Aggression Replacement Training (ART). LÄS MER