Sökning: "pedagogik och omsorg"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden pedagogik och omsorg.

  1. 1. Lärande och utveckling av medarbetarskap i vård och omsorg

    Författare :Karin Andersson; Örebro Universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Medarbetarskap; Praxis; Lära i arbete; Vård och omsorg;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Lärande och utveckling av medarbetarskap i vård och omsorg

    Författare :Karin Andersson; Bernt Gustavsson; Ninni Wahlström; Bosse Jonsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; medarbetarskap; praxis; lära i arbete; vård och omsorg; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att utveckla förståelsen av medarbetarskap och teoretiskt pröva det utifrån ett aristoteliskt perspektiv på praktisk kunskap.Frågeställningar:• På vilka sätt kan verksamhetens organisering gynna respektive motverka utveckling av medarbetarskap?• På vilka sätt kan begreppet praxis ge en fördjupad förståelse av medarbetarskap inom komplexa sociala praktiker som vårdorganisationer?. LÄS MER

  3. 3. Omsorg om naturen : Om NO-utbildningens selektiva traditioner med fokus på miljöfostran och genus

    Författare :Margareta Svennbeck; Leif Östman; Tomas Englund; Per-Olof Wickman; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; science education; environmental education; gender; discourse analysis; I-Thou; ways of knowing; feminism; pragmatism; curriculum theory; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis is intended as a contribution to the discussion about science education, especially with regard to how care for nature can be understood, to what extend care for nature is included or excluded in the science education discourse and the importance of this in regard to an environmental education and a gender perspective. The empirical part of the thesis is carried out as a case study, where the discourse of physics is studied as a case within the discourse of science education. LÄS MER

  4. 4. Rättvis idrottsundervisning för elever med rörelsehinder : dilemma kring omfördelning och erkännande

    Författare :Kajsa Jerlinder; Berth Danermark; Peter Gill; Lena Lang; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; physical education; physical disabilities; redistribution; recognisation; justice; special education; categorisation; idrottsundervisning; rörelsehinder; omfördelning; erkännande; rättvisa; specialpedagogik; kategorisering; Disability research; Handikappsforskning; Education; Pedagogik; Handikappvetenskap; Disability Science; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Licentiate dissertation, written in Swedish with an English abstract.The educational goal of “a school for all” creates many challenges. Issues of socialjustice and equity are central tenets of the concept of inclusive education. LÄS MER

  5. 5. Att våga flyga: Ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och förskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet

    Författare :Mariann Enö; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subjektskonstruktion utvecklingsprocesser; samtal; profession; pedagogik och omsorg; offentlig och privat sfär; klass; genus; deltagarorienterad forskning; förskola; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; class;

    Sammanfattning : A major aim initially was to create a forum for reflective dialogue on the preschool professions and how it is experienced on a daily basis, so as to be able to investigate how members of the preschool staff construct their professional subject. The following are major questions that were posed: How do preschool staff members talk about themselves, their profession and their work? In what way does reflective discussion contribute to the construction of a professional subject? The basic method adopted was that of participatory research. LÄS MER