Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 5897 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Mellan två samhällen : Inflyttat arbetsfolk i Linköping under det förindustriella 1800-talet
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka den sammantagna livssituationen för ett begränsat urval individer (en primär kohort av 19 män och en utökad kohort av ytterligare 42 män, det vill säga totalt 61 män) i ett familjesammanhang. Det handlar närmare bestämt om att så långt källorna tillåter söka kvalitativt förstå och karaktärisera socioekonomiska villkor, familjeliv och hälsa, såsom de gestaltar sig i den vardagliga livsföringen och i relation till den specifika tiden och den lokala stadsmiljön. LÄS MER
7. Environmental Imprint of Human Food Consumption : Linköping, Sweden 1870 - 2000
Sammanfattning : Human food consumption has changed from the late 19th century to the turn of the millennium, and so has the need for resources to sustain this consumption. For the city of Linköping, situated in southeastern Sweden, the environmental imprint of an average inhabitant’s food consumption is studied from the year 1870 to the year 2000. LÄS MER
8. The dynamic microfilament system : cellular organization of actin and profilin and their association with cell signalling
Sammanfattning : Active shape changes and movement of whole cells, and translocations within cells are essential to life. For instance, during embryogenesis cell migration is a central theme. Wound healing depends on increased and directed motile activity of several cell types. LÄS MER
9. Varför fick jag bara G? : vad bedöms i karaktärsämnen på HR-programmet?
Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att tydliggöra kunskapskvaliteter i yrkeskunnandet som har betydelse vid bedömning av karaktärsämnen för både lärare och elever. Undersökningsmetoderna har bestått av intervjuer med lärare och elever, elevenkäter och gymnasieskolans styrdokument. LÄS MER
10. Förberedande läsning och skrivning i förskolan
Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate if pre-school children are able to profit from a program in early reading and writing skills and investigate if there are possibilities to give children this stimulation in pre-school. Are teachers, in dialogue with children, able to give them a preparedness for reading and writing? Are parents interested in supporting their children at home with reading and writing activities?The theoretical grounding of the study proceeds from a Vygotskijan perspective. LÄS MER