Sökning: "Bildning i utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden Bildning i utbildning.

  1. 1. ”De två kulturerna” flyttar hemifrån : C.P. Snows begrepp i svensk idédebatt 1959–2005

    Författare :Emma Eldelin; Martin Kylhammar; Boel Berner; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; “the two cultures”; C.P. Snow; Bildung; education; culture; science; Conceptual History; recontextualization of ideas; contemporary history; Sweden; ”de två kulturerna”; C.P. Snow; bildning; utbildning; kultur; vetenskap; begreppshistoria; idéers rekontextualiseringar; samtidshistoria; Sverige; History of science and ideas; Idé- o lärdomshistoria;

    Sammanfattning : I denna avhandling diskuteras hur begreppet ”de två kulturerna”, ursprungligen formulerat av den brittiske författaren, administratören och före detta naturvetenskapsmannen C.P. Snow, tolkades och användes i svensk idédebatt 1959–2005. LÄS MER

  2. 2. Slöjdundervisning i grundsärskolan : En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning

    Författare :Anna Sjöqvist; Kerstin Göransson; Karin Bengtsson; Susanne Hansson; Johan Malmqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Art and craft education; critical-constructive didactic; intellectual disability; Klafki; sloyd; special education; Estetiska ämnen; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; Klafki; kritisk-konstruktiv didaktik; slöjd; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to increase knowledge about sloyd education in compulsory school for students with intellectual disability (CSID). The thesis is based in critical-constructive didactic theory and takes an interest in how sloyd education can create conditions for students to acquire Bildung, in terms of self-determination, co-determination and solidarity. LÄS MER

  3. 3. Lärandets hermeneutik : Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt

    Författare :Mikael Segolsson; Tomas Kroksmark; Bernt Gustavsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hermeneutik; bildning; utbildning; lärande; kunskap; tolkning; dialog; digitaliserad tillvaro; skola.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : En viktig uppgift inom utbildningsvetenskaplig forskning är att bidra till en kritisk diskussion av skolsystemets processer och dess grundläggande pedagogiska begrepp. Avhandlingens syfte är att i denna diskussion fokusera lärandebegreppet och med bildningstanken som utgångspunkt bilda kunskap om hur vi kan förstå tolkningens och dialogens betydelse för lärandebegreppet. LÄS MER

  4. 4. Rum för rörelse : Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar

    Författare :Åsa Liljekvist; Håkan Larsson; Birgitta Fagrell; Per Gerrevall; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Gymnasiums; rooms; physical environment; body; body movement; knowledge; physical literacy; physical education; discourse; discourse analysis; pedagogik; Education; Samhällsvetenskap Humaniora;

    Sammanfattning : This thesis deals with questions about the built environment in relation to the education of the body. The purpose of the thesis is to illustrate and discuss prerequisites for physical literacy and education in school gymnasiums. LÄS MER

  5. 5. In Between Cultures : Franco-American Encounters in the Work of Edith Wharton

    Författare :Maria Strääf; Lars-Håkan Svensson; Kerstin W. Shands; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; American literature; capital; economic; cultural; social and symbolic; cultural encounter; Edith Wharton; hybridity; in-betweenness; mimicry; narratology; nineteenth-century literature; twentieth-century literature; otherness; women’s literature; Amerikansk litteratur; Edith Wharton; hybriditet; in-betweenness mellanskap ; kapital: ekonomiskt; kulturellt; socialt and symboliskt; kulturmöte; kvinnolitteratur; 1800-tals litteratur; 1900-tals litteratur; mimicry; narratologi; otherness ”den andre” ; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis is a study of how the American author Edith Wharton (1862-1937) in a number of novels and short stories written between 1876 and 1937 depicts cultural encounters between Americans and Europeans, mostly Frenchmen. Chiefly concerned with Fast and Loose, “The Last Asset”, Madame de Treymes, “Les Metteurs en Scène”, The Custom of the Country and The Age of Innocence, each of which articulates ideas relevant to the theme investigated, the thesis also contains a supplementary discussion of The Reef, The Glimpses of the Moon, The Mother’s Recompense and The Buccaneers. LÄS MER