Sökning: "skolämnet svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden skolämnet svenska.
1. Mellan retorik och praktik. : En ämnesdidaktisk och läroplansteoretisk studie av svenskämnena och fyra gymnasielärares svenskundervisning efter gymnasiereformen 1994
Sammanfattning : Swedish as a school subject has long been debated in Sweden, and ideas concerning its content, role and function in school and society have varied greatly throughout the years. In 1994, there was an upper secondary school reform which resulted in a partial revision of the Swedish subject, including its introduction within a new course and grading system. LÄS MER
2. "I svenska två vågar jag prata mer och så" : en didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk
Sammanfattning : This thesis takes its point of departure in recent criticism directed at the Swedish school system, especially regarding the fact that students with a foreign background do not get the same opportunities or attain the same results as Swedish-born students. The general aim of this thesis is to study and analyse multi-lingual students’ situation from a critical didactic perspective, focusing on content and teaching in Swedish as a Second Language in upper secondary school. LÄS MER
3. Språket och skolämnet svenska som andraspråk : Om elevers språk och skolans språksyn
Sammanfattning : Since the school subject Swedish as a second language was established in the Swedish school system in the mid-1990s, the organization of the subject has varied widely across schools, and the outcomes have been poor. This thesis investigates these problems linguistically. LÄS MER
4. www.lektion.se -din kollega på nätet : En studie av lektionsförslag för skrivundervisning i skolämnet svenska
Sammanfattning : The aim of this study is to describe, analyseand understand which lesson plans teachers share with each other on the website www.lektion.seabout studentswriting. The website is open for all teachers andeveryonecan share their lessons with each other’s. LÄS MER
5. Med livet på schemat : om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen
Sammanfattning : Skolämnet livskunskap har vuxit fram i svenska skolor under det senaste decenniet, ofta utifrån en ambition att främja hälsa och att konkretisera skolans värdegrundsarbete. Mot bakgrunden att livskunskap inte är obligatoriskt i svensk skola och därför saknar nationella riktlinjer har ämnet i den lokala skolpraktiken kommit att omfattas av en mängd olika arbetssätt och program. LÄS MER