Sökning: "värdegrundsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet värdegrundsarbete.

  1. 1. Emotioner och värdegrundsarbete : Om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola

    Författare :David Lifmark; Karin Sporre; Lars Petterson; Bernt Gustavsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; emotioner; värdegrundsarbete; etik; sårbarhet; Martha Nussbaum; etnicitet; religiositet; sexuell läggning; Educational work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This thesis explores aspects of teachers’ obligation to implement and discuss what are referred to in the Swedish national school curricula as “fundamental values” (“värdegrunden” in Swedish). The aim is to describe and analyze dilemmas in interpretations of and teachers’ work with these fundamental values. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundsarbete i bildundervisning : en studie om iscensättning av policy i grundskolans senare år

    Författare :Hanna Ahrenby; Per-Olof Erixon; Stina Wikberg; Kristina Hansson; Eva Hultin; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; art education; fundamental values; citizenship education; democratic education; policy enactment; policy context; performativity; bildundervisning; skolans värdegrund; demokratiuppdrag; policystudie; undervisningskontext; pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to describe and discuss preconditions for the enactment and the construction of fundamental values in art education in secondary school. The study is based on ethnographic methods, including classroom observations, video recordings and interviews with art teachers and pupils. LÄS MER

  3. 3. Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete

    Författare :Malin Alkestrand; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; fantasy literature; didactics; values; didactic potential; defamiliarisation; allegory; power; intersectionality; Harry Potter; Artemis Fowl; The Engelsfors Trilogy; fantasylitteratur; didaktik; värdegrund; värdegrundsarbete; didaktisk potential; främandegöring; allegori; makt; intersektionalitet; Harry Potter; Artemis Fowl; Engelsforstrilogin; Comparative literature; Litteraturvetenskap; fantasylitteratur; didaktik; värdegrund; didaktisk potential; främmandegöring; allegori; makt; intersektionalitet; Harry Potter; Artemis Fowl; Engelsforstrilogin;

    Sammanfattning : Sedan den första Harry Potter-boken publicerades år 1997 har intresset för fantasylitteratur ökat lavinartat. Miljontals barn, ungdomar och vuxna har följt sina mest omtyckta fantasyhjältar och –hjältinnor på deras äventyr in i magiska världar, där verklighetens lagar utmanas, överskrids och ställs på ända. LÄS MER

  4. 4. Med livet på schemat : om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen

    Författare :Camilla Löf; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; livskunskap; life competence education; barndomssociologi; kritisk diskursanalys; skola; etnografi; värdegrundsarbete; demokrati; hälsa;

    Sammanfattning : Skolämnet livskunskap har vuxit fram i svenska skolor under det senaste decenniet, ofta utifrån en ambition att främja hälsa och att konkretisera skolans värdegrundsarbete. Mot bakgrunden att livskunskap inte är obligatoriskt i svensk skola och därför saknar nationella riktlinjer har ämnet i den lokala skolpraktiken kommit att omfattas av en mängd olika arbetssätt och program. LÄS MER

  5. 5. Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan

    Författare :Emil Bernmalm; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; inkluderande undervisning; rörelsehinder; pluralism; pluralitet; fostran; stigma; religionskunskapsämnet; riksgymnasium; skolvardag; gymnasiet; värdegrundsarbete; inclusive education; values education; disability studies; physical disabilities; religious education; inclusion; exclusion; integration; symbolic boundaries; stigma; frame-analysis; upper secondary education;

    Sammanfattning : This thesis problematizes values education and governed inclusion from the standpoint of experiences made by upper secondary students with severe physical disabilities. The aim is to contribute to the understanding of value education empirically, by examining how students with physical disabilities experience the process of integration into different communities of regular education. LÄS MER